06 January 2012

Isu : Etika Dalam Masjid untuk Kanak-kanak

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam 1 Malaysia.


Entry kali ini pula, kawan nak borak pasal etika di dalam masjid bagi kanak-kanak. Teguran ni adalah untuk mereka-mereka yang mempunyai anak-anak sekitar umur 5-12 tahun lah ye. Kita sama-sama saling ingat-mengingati antara 1 sama lain.

Kawan puji bila mana ade bapa-bapa bawa anak-anak ke masjid untuk solat. Bagus tu. Kita didik anak-anak mengimarahkan masjid sejak dari awal usia. Yang ni memang amat-amat di galakan. Tapi yang tak sedapnya pula, bila jemaah semua tengah solat (macam tadi mase solat Jumaat), budak-budak ni bermain-main..terjerit sana sini, main lari-lari, ada siap bergaduh..tau-tau dah dengar bunyi budak melalak menangis. Haish...payah betul.. Hendak ditegur,ibu bapa nya nanti tidak terima. Itu masalah orang kita sekarang. Manja kan anak tak agak-agak.

Anak-anak ibarat kain putih. Kita yang mencorakkan nya. Kalau didikan ibu bapa nya yang manja kan sangat,lambat laun anak-anak besar kepala. Masa tu, nak buat apa pun dah terlambat. Jadi,seeloknya, bapa-bapa,tolong kawal anak-anak anda kalau hendak bawa ke masjid. Ajar hormati orang tengah solat, jangan buat bising, kalau nak solat,solat lah elok-elok.Kan cantik gitu. Jemaah nak solat pun khusyuk, Takde lah orang kata belakang-belakang. Dan yang penting,nama ibu bapa nya juga yang dipuji. "Anak si Polan tu bagus ye..Solat elok-elok..Pandai mak bapak die ajar..bakal anak soleh nih"..Siapa yang untung? Kita juga kan..Sekian..Wasalam.

Jumaat Wagih
12 Safar 1433 Hijri
06 Januari 2012 Masihi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...