07 January 2012

Isu : Bantuan Rakyat 1Malaysia

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam 1 Malaysia.


Kawan nak cerita sikit pasal Bantuan Rakyat 1Malaysia. Korang dah mohon ke belum bantuan ni eh? Bantuan ni diberi oleh pihak kerajaan sebagai 1 usaha dalam membantu rakyat dari golongan sederhana dan rendah berpendapatan RM3000 ke bawah dalam mengurangkan bebanan akibat dari kenaikan kos hidup kini. Bayaran dia adalah secara sekali gus dan boleh apply bagi mereka yang telah berkeluarga yang menjadi ketua isi rumah. Orang bujang pun boleh mohon tau asalkan dia menjadi ketua rumah dan menanggung kedua ibu bapa nya.






Apa yang bagusnya, bantuan ni tidak mengira fahaman politik. Kerana ia disediakan oleh kerajaan melalui agensi nya iaitu Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan dibayar melalui Bank Simpanan Nasional (BSN). Jadi takde lah ada yang boleh menipu pendapatan,isi rumah lah ye. Semua ada dalam rekod LHDN. Namun, belum lagi kerajaan bagi duitnya,dah ada suara-suara sumbang mambang yang kata kerajaan ni nak pancing undi lah, bakal muflis lah akibat terpaksa berhutang dengan pihak luar. Haish...benda baik,dipertikaikan. Apa pasal benda yang buruk seperti nak robohkan Madrasah As-Salehin yang berstatus waqaf untuk tujuan Shopping kompleks tak dipertikaikan ye?

Kawan pun tak nak ulas panjang lebar pasal kita sebagai rakyat Malaysia seharusnya bersyukur kerana kebajikan kita masih terpelihara. Jangan la lagi nak pertikaikan hal-hal begini. Yang paling penting, 1 jari ditunding pada orang lain, lagi 3 jari kita menunding pada diri sendiri. Wallahualam..Sekian,Wasalam.

Sabtu Kliwon
13 Safar 1433 Hijri
07 Januari 2012 Masihi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...