20 January 2012

Cicak oh cicak!

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam 1 Malaysia.


Hari ni kawan cuma nak share dengan semua. Pagi tadi tengah kawan dok kemas rumah, maka kawan terjumpa seekor cicak yang agak besar keluar dari celah kotak. Haha... Kawan ni memang jenis tak geli cicak. Apatah lagi kalau buru cicak. Memang favourite kawan sejak kecil lagi.

Apa yang best nya buru cicak nih? Sebenarnya buru cicak ni bagus pasal kita dapat kurangkan populasi cicak di dalam rumah. Kalau tidak,tahi cicak akan bersepah merata tempat.Dah jadi 1 hal nak kena bersihkan. Lagipun, menurut sirah, cicak ni la yang memberitahu puak kafir musyrikin Mekah yang mana ada makhluk di dalam gua Tsur ketika Nabi Muhammad S.A.W. dan Saidina Abu Bakar R.A. bersembunyi ketika melarikan diri dalam peristiwa Hijrah. Nasib baik dengan izin Allah labah-labah membina sarang dengan cepat di pintu gua.

Maka, adalah baik kita kasi buru cicak-cicak yang ada. Lagipun,seekor cicak boleh bertelur sekurang-kurangnya 5 biji sekali kitaran pembiakan. Makin di biarkan makin banyak. Jadi, marilah sama-sama kita memburu cicak! hehehe... Sekian,Wasalam.

Jumaat Pon
26 Safar 1433 Hijri
20 Januari 2012 Masihi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...