05 January 2012

1st Posting in 2012

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam 1 Malaysia.


Apa khabar semua?Diharap semua sihat lah hendaknye ye. Ok,ni posting pertama kawan untuk tahun 2012. Apa yang kawan harapkan tahun ni adalah semua perancangan berjalan lancar, Insya Allah.

Entry kali ni lebih general lah ye. Apa yang kawan nak bualkan adalah pasal kahwin. Yup! Dah masuk usia jubli perak ni, memang ni la topik yang diperkatakan. Dan kawan tidak terkecuali. Asal gi mana2 je,baik ke rumah saudara mara,atau kawan2, ayat famous amos adalah "Ko bile lagi?" Dong! Soalan cepu emas! Camne nak jawab?


Senang cakap, tapi susah nak laksanakan..Orang yang berfikiran pendek hanya fikir.."Der, apa susah..bank kan ade..buat loan je..pastu kawen..abis cerita". Bab ni memang kawan sedih. Cakap guna air liur memang mudah kan. Tapi mereka tak fikir, azab lepas tu, mana nak bayar loan kereta, loan kawen, mana nak bagi makan anak orang (isteri kita lah tu)..tanggung jawab pada mak & ayah. Tu belom masuk lagi mak & bapa mertua,adik beradik sebelah kita mahupun isteri.. Tu belum masuk lagi kalau rezeki 'tanah subur'...lepas 9 bulan dah ade anak kecil..Fuh! Pening wooo...


Siapa yang tak nak kahwin kan? Salah 1 kesempurnaan hidup adalah berkahwin dan itu adalah fitrah manusia. Jadi, sebelum kahwin, kita kena pikir semasak-masaknya, dari sebelum,semasa & selepas majlis perkahwinan. Bagi lelaki, beban dan tanggungjawab semakin berat. Itu pasal la time nikah tok kadi kasi goncang tangan,mengingatkan bahawa setuju atau tidak dengan tanggung jawab kita nanti. Jangan buat main woo..Salah jalan,maunye kena soal kat 'sana' nanti..

Kawan nasihatkan pada semua ye..Kalau nak kahwin, pastikan kita bersedia segalanya. Terutama sekali bab ongkos (duit). Zaman sekarang ni tak seperti dulu2..kalau di kampung, nak buat majlis kenduri kahwin, raw material semua sedia ada. Ayam bela sendiri..Lembu bela sendiri..Khemah buat sendiri dari buluh, cuma beli rempah ratus dan beras je. Zaman sekarang ni, kalau takde kurang2 RM 10 ribu,memang payah le. Melainkan buat majlis kecil2 je.

Tapi yang paling penting, nikah tu. Yang lain adalah sampingan. Kita ni nak mempermudahkan pengantin mendirikan masjid. Itu yang sebaiknya. Tapi menjadi trend zaman sekarang, untuk buat majlis kahwin.Silap2 siap berlumba dalam 1 kawasan..Nak tunjuk siapa yang paling hebat..

Apa yang penting, kehidupan selepas berkahwin. Yang lelaki,lepas kahwin, dah tak boleh la nak ikut perangai mase bujang. Awak tu dah ada isteri. Jadi layan lah isteri anda sebaiknya. Priority anda adalah pada family anda. Rakan2 pun kena faham. member dah berumah tangga. Yang perempuan nya,sila2 lah rajin2 di rumah. kemas rumah sama2,masak sama2..baru bahagia hidup bersama. Nama pun perkongsian hidup,jadi semuanya akan berkongsi bersama.Baik dari barangan, sampai le ke keluarga..

Well, itu je la serba sedikit kawan nak share dengan semua. Dan kawan rasa masih belum terlambat kawan ucapkan Selamat Menyambut Tahun Baru Masihi 2012..Wasalam.

Khamis Pun
11 Safar 1433 Hijri
5 Januari 2012 Masihi

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...