10 January 2011

Krisis BAM : Siapa yang bersalah?

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam 1 Malaysia.

Hari ni kawan nak cerita sikit pasal hal yang nasional. Tahniah kepada Datuk Lee Chong Wei kerana berjaya memenangi kejohanan Badminton Final Super Series Masters di Taiwan semalam. Memang tidak dinafikan, mudah sekali Datuk Lee Chong Wei menewaskan Peter Hoeg Gade di perlawanan akhir berkenaan.

Namun, Datuk Lee Chong Wei pastinya akan berasa terkilan sekiranya perkara mengenai jurulatihnya, Datuk Misbun Hj Sidek masih lagi menemui jalan buntu. Dan yang terbaru, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek menyatakan perbalahan antara kedua pihak berpunca dari salah faham dari segi kejurulatihan.


Well, ni la politik BAM. Tak habis2 sengaja cari masalah. Datuk Misbun bagus2 latih Datuk Lee Chong Wei, di kacau2. Siap ugut pada Datuk Lee Chong Wei dan Datuk Misbun supaya jangan lupa daratan. Siapa sebenarnya yang lupa daratan? BAM atau Datuk Lee Chong Wei dan Datuk Misbun?

Kita kupas sikit secara sekali lalu. Kes ni adalah rentetan kes krisis BAM setelah pasukan badminton Malaysia berjaya menjulang Piala Thomas 1992. Ketika tu Keluarga Sidek memang popular dalam arena badminton. Mane tak nye, semua family sidek conquer squad badminton malaysia.

Jadi punca masalah ketika itu adalah ketidak puasan hati family Sidek ni dalam pemberian imbuhan dan support dari BAM. difahamkan ketika itu, wang kemenangan piala Thomas diperap oleh BAM. Kemudian tiada bantuan dari segi teknikal dari BAM. Sumber inspirasi mereka iaitu bapa mereka sendiri Datuk Hj Sidek dipecat tidak dibenarkan terlibat dalam BAM. Makanya, semua adik beradik Misbun Sidek mengambil langkah keluar dari BAM dan menubuhkan akademi sendiri dinamakan Nusa Mahsuri atas support Tun Dr Siti Hasmah sebagai penaung. 


Nah,ketika tu terus merudum prestasi badminton negara. Sampaikan kita menjadi pasukan belasahan. Kini nampak gaya krisis tu datang kembali setelah hampir 10 tahun lenyap. Perlu BAM ingat, siapa kah penyumbang dana kecemerlangan ahli sukan itu kalau bukan dari Datuk Lee Chong Wei dan Datuk Misbun?segala tajaan adalah keatas nama mereka berdua. Misbun lebih lama berkecimpung dalam arena badminton berbanding semua exco BAM. Malah perlu di ingatkan, Pengerusi BAM, Datuk Nadzmi Salleh sendiri adalah konglomerat. Ahli Perniagaan dan pernah menjawat jawatan dalam Proton. Bagi saya secara peribadi, beliau tak layak duduk di kerusi pengerusi BAM kerana tak tahu 1 ape pun tentang badminton. Hobi beliau pun memasak,bukan nye bermain badminton. Jadi, seharusnya beliau tidak layak untuk menyatakan Datuk Lee Chong Wei dan Datuk Misbun sebagai lupa daratan. 


Perlu di ingatkan, Misbun adalah jurulatih paling superb yang pernah Malaysia ada. Lihat sahaja Roslin, dari zero to hero Juara terbuka Malaysia, dan beberapa kejohanan Asia sebelum di ambil oleh adik nya, Hafiz yang juga bermula dari zero to hero. Menjadi juara All England dari Malaysia pertama memenanginya. Lepas tu jadi Juara Sukan Komanwel. Kini, Datuk Lee Chong Wei dari zero juga. Beliau bermain di sirkit badminton kebangsaan dan kini menjadi Juara Dunia. Misbun kini mahu naik kan anaknya, Misbun Ramdan. Walaupun Ramdan jauh kurang pengalaman jika nak di bandingkan dengan pemain elit lain, Misbun mahukan yang terbaik bagi anaknya. Naluri seorang ayah pastinya tahu kemampuan anaknya. Dan Misbun tahu anak nya boleh menjadi juara dunia dalam 3-4 tahun. Salahkah tindakan Misbun itu sehingga ada yang mengatakan ia lebih kepada kroni anak bapak? Apa BAM lupa dengan cara kroni anak bapak ini lah Malaysia menjulang piala Thomas tahun 1992. Apa BAM lupa atau sengaja buat2 lupa pengorbanan Misbun terhadap badminton Malaysia?


Ingatlah, BAM cuma 1 badan yang menaungi pemain badminton, tetapi yang berusaha keras, tak tido malam tu jurulatih dan pemain. Exco2 dan management sedap tido, pemain dan jurulatih bertarung nyawa nak mengangkat sukan ni ke persada dunia. Tanpa pemain dan jurulatih, BAM pasti nye terkubur. Masih ada yang sayangkan Misbun dan kawan adalah salah seorang nya. I'm totally support you Datuk Misbun! Wasalam.


Isnin Pon
10 Januari 2011
5 Safar 1432 Hijri

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...