05 January 2011

Kampungku Parit Haji Abdul Salam

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam 1 Malaysia.


Keratan akhbar Berita Harian 5/1/2011
Dari keratan akhbar kat atas ni, kawan nak la cerite sikit pasal kampung kawan ni. Terletak hanya 5 KM dari bandar Batu Pahat, ni la tempat kawan sekarang. Pantai Teluk Wawasan ni terletak di hujung kampung kawan, kawasan Teluk yang menghadap Selat Melaka. Pantai nye agak berlumpur dan ada pokok2 bakau. Kampung kawan ni namenye Kampung Parit Hj Abdul Salam, Simpang Lima, Batu Pahat, Johor. Dalam kampung kawan ni ade 3 kampung satelit (kampung kecil) iaitu Kampung Teluk Bakong, Kampung Parit Orang Kaya dan Kampung Bagan Lama. 

Dulu time gelombang tsunami tahun 2004 disusuli air pasang besar, dah merosak kan jeti yang kat atas tu. Kat sini ade beberapa gerai JKKK kampung dan memang tempat pendaratan ikan2 fresh yang agak popular dikalangan orang bandar Batu Pahat. Kampung kawan ni jugak agak feymes dengan Asam Pedas. Ade la dalam 8 gerai. Pilih je mane yang berkenan.

Alhamdulillah, projek membangunkan Teluk Wawasan ni dalam perancangan. Jeti yang dalam pembinaan kat dalam keratan akhbar tu adalah projek Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM). Jeti yang macam nak roboh tu pulak akan dibuat baru oleh kerajaan Johor nanti Insya Allah. Nanti akan di sediakan surau, tandas yang lebih sempurna, medan ikan bakar, gerai2, tempat parking kereta dan lain2 lagi. Dewan serbaguna kampung yang baru dan koperasi dah siap. tinggal nak di rasmikan je. Dianggarkan sume projek ni akan menelan belanja 2 hingga 5 juta Ringgit. Kira masa akan datang, Teluk Wawasan ni akan sama taraf dengan Hentian Mahkota Pt Simen, malah Insya Allah boleh challenge macam kat Muar dan Umbai, Melaka.

Inilah hasil dari kesungguhan JKKK kampung dipengerusikan oleh Ketua kampung Encik Zainal bin Mohamad, seluruh ahli jawatankuasa kemajuan dan keselamatan kampung dalam memajukan kampung kawan ni. Baru 4 tahun pengang jawatan dah nampak perubahan. Kawan selaku orang kampung dan penyumbang tenaga tak rasmi amat berbangga. Tahniah Pak Naib! (Pak Naib ni panggilan bagi ketua kampung). 

Tak dilupakan ADUN Semerah, Datuk Hj Ariss Bin Samsuddin dan Ahli Parlimen Parit Sulong, Datuk Noraini Binti Hj Ahmad kerana memahami dan mendalami masalah kami semua. Selalu mereka ni turun padang lagi2 kampung kawan, dapat melihat masalah dan potensi kampung kawan ni.

Terima Kasih semua yang terlibat dalam memajukan kampung Parit Hj Abd Salam ni. Semoga tahun 2011 ni dan tahun2 mendatang akan membawa lebih kecemerlangan lagi untuk kampung kita! Yoshi! (Baiklah!-bahasa Jepun)


Rabu Pon
5 Januari 2011
30 Muharam 1432 Hijri

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...