20 January 2011

Bersuci

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam 1 Malaysia.

Alhamdulillah. Dapat gak kawan meluangkan masa hari ni menulis blog. Dah beberapa hari kawan asyik skip je. Bukan apa, kengkadang tak tau nak share cerita apa pada rakan-rakan semua. Jadinya, malam tadi (Rabu malam Khamis) seperti biasa ada kuliah agama di masjid kawan. Tajuk kuliah adalah bersuci. Jadinya kawan nak share sikit pada rakan2 semua.

Bersuci ni dalam Islam ni luas maknanya. Suci dari hadas kecil mahupun hadas besar. Malah, Wudhu atau ambil air sembahyang itu pun salah 1 cara bersuci. Wudhu itu adalah bersuci dari segi praktikal nya. manakala Solat itu dari segi rohani nya.

Dalam kuliah juga diajarkan beberapa jenis air yang digunakan.

  • Air Mutlak - air yang jelas bersih (biasanya air paip, air telaga, air hujan, air laut, air mata air, dll). Air ni air yang suci lagi boleh menyucikan dari hadas.
  • Air Mutanajjis - Air yang telah terkena/bercampur dengan najis yang mana kurang dari 2 kolah tak kira berubah bau, rasa atau warna dan Air yang terkena najis lebih dari 2 kolah tak kira berubah bau, rasa atau warna sedikit mahupun banyak. Pendek kata semua air yang kena najis. Air ni tak suci lagi tidak boleh menyucikan hadas.
  • Air Musyammas - Air yang telah dijemur dibawah sinaran matahari sehingga air itu menjadi panas. Air yang bertakung di dalam bekas besi yang berkarat juga termasuk dalam kategori ni. Air ni suci dan boleh meyucikan hadas namun makruh digunakan pada anggota badan. Pasal ada hadis Nabi S.A.W. menyatakan air ini boleh mendatangkan penyakit sopak.
  • Air Mustaqmal - Air yang bersih namun tidak boleh menyucikan. Contohnya, air buah kelapa, air buah-buahan. 
  • Air Muqayyad - Air bersih tetapi telah bercampur dengan sesuatu yang suci sehingga mendatangkan rasa, bau mahupun warna. Air ini boleh diminum tetapi tidak boleh menyucikan. Contohnya air kopi, air teh, air sirap, dll.
Lepas tu kami di ajarkan mengenai wudhu. Wudhuk ni bagus kerana menjadikan anggota badan kita segar, dan membersihkan rohani dan jasmani kita. dan di Akhirat kelak, Nabi Muhammad S.A.W. dapat mengecam umatnya dengan berpandukan cahaya hasil daripada wudhuk yang sempurna. Wallahualam. Wasalam.

Khamis Pun
20 Januari 2011
15 Safar 1432 Hijri

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...