01 November 2010

Kemalangan Jalan Raya : Salah Siapa?

Salam. Kita baru-baru ni dikejutkan dengan beberapa siri kemalangan jalan raya dalam sebulan dua ini. Lebih-lebih lagi kemalangan jalan raya yang membabitkan bas ekspress. 10/10/10 18 orang terbunuh, dan baru-baru ni di Genting Sempah dengan 7 kematian. Nampak gaya pengusaha bas ekspress ni dah macam berlumba nak catat rekod sape dapat bunuh paling ramai penumpang kot...

Antara yang terlibat yang boleh diperkatakan antara penyebab kemalangan ini adalah:

Pemandu bas - yang ni memang penyebab utama nih. Pasal nya die ni yang pandu bas. bukan penumpang. Apa dia tak pikir ke nyawa orang yang dia bawak kat belakang tu? Dia ingat die bawak bas tu macam bawak basikal agaknye.Selagi jarum meter halaju tu tak cecah 150-160 kmj tak sah kot.

Pengusaha bas - yang ni pun 1 penyebab masalah ni. Patut nya mereka kena pastikan pemandu bas itu bebas dari saman trafik, bebas dari alkohol dan dadah, serta benar-benar terlatih. Jika kita lihat di negara-negara barat, setiap 6 bulan pemandu-pemandu bas mereka akan di hantar untuk menjalani latihan memandu dan ujian memandu. baru lah benar-benar pemandu terlatih..bukan macam di Malaysia, pemandu bas 'terletih'.

Faktor bas uzur / rosak / brek tak makan - ni memang dah menjadi alasan lapuk. asal kemalangan je mesti kaitkan bas rosak lah, brek tak makan la..sorry la brader..alasan dah tak boleh pakai la. Kalau bas baru, tak kan dah uzur kot. Speed kat lebuh raya maunye nak cecah 160 kmj di lenjan nye. Siap boleh berlumba dengan BMW 3 series tu. Kalau betul bas tu rosak, kenapa masih lagi gunakan? Gi la hantar repair. Tak kan la itu pun nak kena ajar kot..

Faktor keadaan jalan raya - antara alasan favorite. Sepatutnya, pemandu bas ni dah tau tempat yang mereka lalui itu tempat yang terpencil. tak tahu macam mana permukaan,keadaan jalan raya. Jadinya,bawak lah perlahan sikit. JKR pun sama-sama salah juga. Tempat yang selalu dilalui, buat la jalan yang baik sikit. Jangan dok asyik bagi tender kat syarikat kontraktor, lepas tu lepas tangan je. Perlu sentiasa memantau keadaan jalan berkenaan.

Faktor kemalangan jalan raya ni 98 peratus adalah dari faktor manusia itu sendiri. setakat jalan raya, cuaca, keadaan kenderaan tu baru 2 peratus je. Apa yang penting sikap pemandu itu perlu di ubah. Jalan raya ni bukan macam litar lumba. jadi berhati-hati la dan bersopan di jalan raya. Bak kata orang muda sekarang, "Bukan kau sorang je yang guna jalan raya. Kalau nak mati, mati la sorang-sorang. Jangan la libatkan orang lain mati".

Yang bagus nya setiap kenderaan baru di Malaysia ni perlu ada sistem limit had laju. teknik dan sistem ini telah diguna pakai di Jepun dan ini berkesan menurunkan kadar kemalangan jalan raya di Jepun sebanyak 50 peratus.Sistem ini akan di set kan kepada had laju 120 kmj. yang mana kalau pemandu tu tekan macam mana kuat sekali pun pedal minyak kenderaan tu, cuma boleh lari 120 kmj je. Malaysia punya lebuh raya bukan macam lebuhraya di German yan mana ade lorong khas memecuk tidak kurang 110 kmj. jadi memang lorong itu dikhaskan untuk memecut selaju yang boleh. Jadi bak kata orang tua-tua, masuk kandang lembu menguak, masuk kandang kambing mengembek. ~Renung-renungkan dan Selamat Beramal~

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...