28 November 2010

Kenanganku : Memandikan dan menyempurnakan jenazah

Assalamulaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia.

Lama gak kawan tak update blog ini. Dalam seminggu dua ni, agak sibuk sikit. Sibuk bukannye ape, tapi sibuk layan Sukan Asia kat channel 821-826..hehehe...kawan ni memang minat sukan. Dan kawan mula belajar rules dan cara permainan Kriket. Best gak main kriket nih. Rase cam nak join plak.. nanti boleh buat team kriket kat kampung..hehehe...Okeh...kita KIV dulu cerita kriket nih...kawan nak ceritakan pengalaman kawan menguruskan jenazah baru-baru nih.

Setiap perkara pasti akan menemui kesudahan nye. Dan kesudahan nye adalah kematian. Tiada apa yang kekal kecual Allah S.W.T. Dan kita sebagai manusia perlulah bersedia menghadapi apa jua kemungkinan yang akan berlaku. Antara kita di jemput Nya atau kita menguruskan orang yang dijemput itu.

Sebenarnya, sebagaimana kita tau, menguruskan jenazah orang yang meninggal dunia ni fardu kifayah. Nak dijadikan beratnya tanggungjawab fardhu ini jika tidak diuruskan, 1 kampung akan menerima dosa akibat tidak menguruskan jenazah berkenaan.

Namun, apa yang menyedihkan adalah kini tiada siapa yang berani menguruskan jenazah. Alasan-alasan popular adalah Takut, tak mahir, serahkan pada yang senior, dan bermacam alasan lagi. Astagfirullah. Alangkah sedihnya jika tiada 1 pun anak muda kita tidak mampu menguruskan jenazah. Adakah kita hanya mahu mengharapkan pihak hospital menguruskan nya? bayangkan jika jenazah itu ibu atau bapa kita atau orang yang kita sayang.

Baiklah, kisah pengalaman kawan bermula ketika menerima khabar perginya salah seorang orang kampung kawan ke Rahmatullah. Kebetulan si mati meninggal dunia pada hari bekerja iaitu pada hari selasa malam. Jadinya akan dikebumikan pada hari Rabu pagi. Hari Rabu pagi, kawan dan abah kawan pergi melawat si mati. Rupanya si mati belum di sempurnakan. Anak-anak si mati meminta agak kawan dan abah kawan menguruskan jenazah ayahanda mereka. Atas kepercayaan waris si mati, maka kawan dan abah kawan menyempurnakan jenazah.

Jenazah di baringkan di atas tempat mandi yang disediakan.Dimulakan dengan menanggalkan pakaian si mati, kami tinggalkan kain untuk menutupi aurat si mati. Proses ini dilakukan di tempat tertutup dan diuruskan oleh kawan,abah kawan dan 2 orang lagi sebagai pembantu. Badan si mati di bersihkan, dari ujung rambu hingga hujung kaki, lubang telinga, mulut, lubang hidung semuanya tidak terkecuali. disabunkan dengan penuh cermat dan lembut. Yela, walaupun kita berurusan dengan si mati, namun, perlu secara lembut. Si mati telah mengharungi kesakitan berpisah roh dari jasad. Jadi kita menghormati jasadnya itu.

Setelah di bilas dengan air sehingga hilang bekas sabun, si mati di wudhuk kan. setelah selesai di wudhukan, di basahkan dengan air kapur barus. dan dikeringkan. Kemudiannya, jasad berkenaan di letakkan di atas kain kafan yang telah disediakan terlebih dahulu.

Kain kafan yang di sediakan adalah 3 helai sepanjang 5 kaki 7 inci. Ini kerana tinggi si mati adalah dalam 5 kaki 5 inci. Jika jenazah adalah wanita, makanya 7 helai kain kafan di perlukan. setiap kain kafan diletakkan kapas sebagai pembalut dan rempah khas yang disediakan. rempah berkenaan adalah untuk preserve sementara dan mewangikan jasad si mati. 

Jasad berkenaan di hamparkan di atas kain kafan dan di balut elok-elok. Jasad  berkenaan juga di pakai kan celak agar nampak berseri untuk menemui Ilahi. dan kemudiannya jasad berkenaan di baluti dengan kain kafan. Makanya sempurna sudah menguruskan jenazah dan jenazah berkenaan sedia untuk di sembahyangkan.

Itulah pengalaman kawan. Ada beberapa petua juga untuk memandikan jenazah ini. pertama, kita perlulah bersih dan berwudhuk seeloknya. Sebelum mandikan, untuk mengelakkan terkejut, lihat dari kaki jenazah membawa ke muka. Dan setiap siraman disertakan bacaan umul kitab surah al-fatihah dan selawat ke atas nabi.

Allahmdulillah, rasa puas sekali dapat menyempurnakan jenazah berkenaan. Semoga rohnya di tempatkan di kalangan orang-orang mukmin Insya Allah.

Sekian entry kawan kali ini. berjumpa lain kali. Wasalam.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...