18 November 2010

Salam Aidiladha

Assalamualaikum w.b.t dan salam 1 Malaysia.

Rasenya tidak terlambat untuk saya ucapkan selamat menyambut Hari Raya Aidiladha kepada semua. Hayatilah Aidiladha ini dengan erti pengorbanan sebenar. Sesungguhnye Pengorbanan ke arah kebaikan adalah 1 jihad yang amat dituntut Islam.

Tengok orang gi menunaikan haji, teringat time saye gi umrah 2 tahun yang lalu.Ketika tu keadaan di Makkah pun belom fully renovate lagi. Jam Besar (gambar bawah) tu pun belom wujud lagi.
Tapi kenangan di tanah suci Madinah dan Mekah begitu kuat dan terasa ingin pergi sekali lagi menjejakan kaki ke sana. Tidak pernah saye rase begitu tenang sekali di tempat lain selain dari 2 tanah suci ini. Setiap kali hatiku ini melihat kaabah, pastinye hati akan teras sebak. Ya Allah, moga-moga diberi diriku ini kesempatan lagi untuk kembali ke rumah Mu itu. Amin.

Dengan perbezaan keadaan ketika umrah dan Haji, hanya pada melontar jamrah dan bermalam di Mina dan Mudzalifah. Untuk ibadah Saie dan Tawaf, perkara nya adalah sama. Alhamdulillah aku dapat sempurnakan nya dengan begitu baik sekali. 



Selain ibadah haji, Aidiladha juga disambut dengan melakukan ibadah qurban. Tahun ni, kampung ku hanya buat 3 ekor lembu saje untuk di qurbankan berbanding 8 ekor tahun lepas. Dengan cuaca hujan, aku sempat join sembelih 1 ekor je. Ramai gak yang datang menolong lapah daging tapi lagi ramai yang tolong tengok. Biase la..pergi mana-mana tempat pun sama je. Bab jadi mandur ramai, tapi buat keje memang boleh kira pakai jari tangan je.  Tapi walau ape pun, yang penting keikhlasan hati kita sebenarnye.

Akhir kata, itulah entry untuk kali ni. Ade benda menarik akan dikongsi lagi. Wasalam.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...