29 October 2010

Sukan dan Pembangunan

Alhamdulillah..Lame betol saye tak update blog ini..hampir kira sebulan lah. Asyik dok sibuk je kebelakangan ini.Tapi takpe, yang penting segala apa yang ada dalam pengalaman sebulan ini akan saye sampaikan dalam blog ini semuanye.

Agak tidak terlambat jika saye mengucapkan syabas kepada pasukan sukan komanwel Malaysia yang telah berjaya membawa pulang 12 pingat emas dari temasya itu. Ini adalah 1 pencapaian yang amat membanggakan negara kerana berjaya mencapai kutipan pingat emas tertinggi luar dari Kuala Lumpur (dulu masa sukan komanwel di Kuala Lumpur tahun 1998,Malaysia dapat 10 pingat emas). Berkat usaha kerajaan yang melabur berjuta ringgit untuk pembangunan sukan Malaysia.

Namun, tetibe saye terfikir,adekah pekara ini akan sentiasa berlaku? adekah bidang sukan Malaysia ini akan berkembang?dan yang penting,adekah kita mempunyai prospek mase depan dan pembangunan atlit pelapis masa hadapan yang cerah? ini lah persoalan yang akan kita kupas nanti.

Setakat ini, pencapaian kita amat membanggakan dari segi kutipan pingat. Namun, beberapa acara sukan yang sepatut nya dapat menyumbangkan pingat telah tersungkur. Apakah yang menjadi penyebab bagi masalah ini? sebagai contoh, skuat boling padang pada temasya sukan komanwel kali ini tidak dapat membawa pingat emas yang diharapkan sedangkan kita merupakan antara kuasa dunia dalam boling padang. Adakah masalah ini berpunca dari masalah cuaca? rasanya tidak kerana sukan ini dimainkan dalam kawasan tidak berangin, dan dilakukan pada waktu malam. adakah emosi pemain/atlit kita terganggu? mungkin ya kerana penyokong pasukan India sememang nya fanatik. Kita boleh lihat dalam banyak kes seperti perlawanan Kriket India melawan Pakistan yang mana apabila India kalah tak silap saya pada tahun 1996, mereka terus menutup pintu sempadan dan bersedia untuk berperang bila-bila masa dengan Pakistan. Namun, dalam acara boling padang ni, penyokong India tidak berminat kerana ini bukan nya sukan teras mereka berbanding Hoki, Kriket dan Menembak.

Pelbagai usaha telah dijalankan oleh Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dalam mengembangkan bidang sukan. Antaranya bekerjasama dengan Kementerian Pelajaran dalam hal kemasukan ke IPTA seseorang pelajar itu perlu mempunyai 1 sukan teras. Ini merupakan 1 langkah yang baik dalam memupuk minat pelajar menceburi bidang sukan. Namun begitu, ianya tidak diurus dan dirancang dengan baik. Misalnya, walaupun pelajara bekenaan berminat dalam satu-satu jenis sukan, atas beberapa faktor, mereka tidak begitu aktif terhadapnya. Disebabkan potensi pelajar itu lebih bagus dalam akademik,maka pihak sekolah dan ibu bapa memaksa pelajar berkenaan fokus dalam pelajaran sahaja. Ya, memang benar bahawa pelajaran itu penting dan perlu diutamakan namun sukan juga penting sebagai riadah dan pelepas stress ketika belajar. Perlu di ingatkan bahawa anak-anak itu adalah manusia, bukan nya robot atau superkomputer yang hanya perlu belajar sahaja. Sekiranya perkara ini tidak ditangani dengan baik, jiwa anak-anak itu akan memberontak. Dan terjadilah situasi anak merajuk, lari rumah, berdendam dengan ibu bapa, melawan/derhaka ibu bapa..dan kesan nya boleh dilihat di rumah-rumah orang tua yang mana semakin lama semakin ramai penghuninya.


Apa yang menarik hati saya adalah pengurusan Kementerian Belia dan Sukan Singapura yang mana pendedahan sukan ini telah dipupuk sejak sekolah rendah lagi. Ini adalah dari pengamatan saya pada anak-anak saudara saya yang berada di Singapura. Dengan cara ini beserta komitmen kerajaan, dapat menghasilkan impak yang amat besar. Sebagai contoh, kita lihat Singapura. Dahulunya mereka adalah pasukan belasahan di dalam sukan komanwel. Nak bawak pulang sebutir pingat emas pun payah. Namun, hanya dalam masa 12 tahun segalanya berubah. Malah sekarang mereka boleh menyaingi Malaysia dalam mengejar pingat. Bukan saya ingin menbangga-bangga kan Singapura dek kerana ramai saudara-mara saya di sana, namun secara positif, kita dapat lihat kemajuan sukan di sana. Jika dilihat, perbelanjaan sukan mereka dalam belanjawan nasional mereka lebih kurang saja dengan Malaysia. Malah dalam bidang penyelidikan dan latihan, Malaysia lebih kehadapan kerana kita mempunyai pusat-pusat latihan di luar negara seperti di England dan di Australia. Namun, di manakah silapnya kita tidak mampu untuk membangun kan sukan ke paras tertinggi?


Berbalik pada sukan di bangku sekolah. Ya, di Singapura, mereka mewajibkan murid-murid mempunyai 1 sukan teras yang akan mereka bawa hingga dewasa. Ini tiada pengecualian walaupun anak itu cacat, mempunyai sakit (melainkan sakit kronik yang tiada harapan sembuh lagi). Sebagai contoh, jika seorang murid itu mempunyai tubuh badan yang sihat, maka murid itu boleh menceburi sukan yang agak lasak seperti tinju, olahraga, larian, maraton, berenang dan sebagainya. Bagi mereka yang cacat, mereka diserapkan ke dalam sukan-sukan yang terlibat dalam Paralimpik. Dan bagi yang mempunyai sakit namun tidak kronik, sebagai contoh asthma, mereka boleh menceburi 'indoor sports' seperti menembak, boling padang, catur dan sebagainya. Tambahan pula, jika murid berkenaan tiada sukan teras, maka tiada bantuan persekolahan diberikan seperti subsidi pelajaran, subsidi makanan dan sebagainya. Jika anak-anak itu terlibat aktif, mereka akan dimasukan ke dalam sekolah sukan yang mana manfaat nya lebih besar seperti pemberian biasiswa sebanyak S$ 6000 setahun (RM13,000 setahun), guru private untuk belajar sekiranya murid itu mempunyai masalah dalam pembelajaran, bantuan alatan sukan percuma dan sebagainya. Sepatutnya Malaysia perlu mengambil idea ini agar pembangunan sukan di Malaysia rancak dan kita mampu melahirkan atlit-atlit yang bertaraf dunia.


Atlit-atlit kita sekarang berada di posisi terbaik dunia. Lihat saja Datuk Lee Chong Wei, Pemain no 1 Dunia dalam acara badminton, Datuk Nicol Ann David dalam acara Squash...ini 1 contoh terbaik pembangunan sukan kita antara yang terbaik. Namun, mereka tidak akan selamanya sentiasa diatas. Lambat laun, pemain/atlit baru akan ambil alih tempat mereka. dan akhirnya jika kita tiada pelapis, kita akan menjadi seperti squad hoki kebangsaan kita. Dahulu saya masih ingat lagi ketika di sukan komanwel 1998 di Kuala Lumpur. kita mampu menyumbang kan pingat dan rangking dunia buat squad hoki kebangsaan kita ketika itu dalam kelompok 10 terbaik dunia. Namun, apa sudah jadi sekarang? kita menjadi squad belasahan melainkan menang tipis dengan Scotland dalam sukan komanwel baru-baru ini. Contoh lain adalah Indonesia dalam acara badminton. 1 ketika dulu, sebut sahaja badminton, takde name lain selain Malaysia dan Indonesia. zaman emas Malaysia adalah tahun 1992 kita menang Piala Thomas,zaman emas Indonesia pula ketika adanya Rexy Maniaky (kini jurulatih beregu Malaysia), Ricky Subarja, hingga ke zaman Taufik Hidayat dan Hendrawan. Kini Indonesia menjadi pasukan belasahan dan kita dapat lihat penguasaan atlit dari China, Korea dan Jepun. Dimanakah silapnya? sekiranya kita tidak gilap bakat-bakat muda, tidak mustahil kita akan menjadi apa yang berlaku pada pasukan bola sepak kita, pasukan hoki, dan pasukan sepak takraw.


1 cadangan yang menarik hati saya adalah pengambilan dan pemberian taraf warganegara kepada atlit luar dan menggunakan keupayaan mereka untuk negara. Ya, mungkin Idea saya agak radikal tetapi ini adalah antara jalan yang terbaik bagi memperkuatkan dan mengukuhkan sukan negara kita. Sebagai contoh, pemberian taraf warganegara kepada pemain import Liga Malaysia dalam bola sepak seharusnya perlu dikaji kerana ia boleh beri kesan positif dan negatif. Kesan negatif memang lah semua tahu,yang mana ia akan menyekat bakat-bakat anak muda tempatan. Namun,secara positifnya, ia akan menjadikan persaingan yang kompetatif antara pemain kita. tambahan pula, pemain import ini akan membawa pengalaman permainan antarabangsa mereka kedalam liga kita. dan ini akan menjadikan permainan pasukan kita lebih bertaraf dunia. kita lihat bagaimana Jepun dan korea mampu ke piala Dunia. mereka mempunyai liga kebangsaan yang kompetatif, permainan bertaraf dunia, gaya permainan eropah dan mampu 'mengeksport' pemain mereka untuk bermain di Eropah seperti liga Itali, Liga Inggeris, Liga Jerman dan sebagainya. Padahal mereka lebih kurang je macam kita, pendek-pendek, mata sepet, cepat pancit. Tapi mereka berjaya membawa permainan skill bergaya setanding skill pemain Brazil. Ini kerana pemain bola dari Brazil di import khas dalam pasukan liga kebangsaan mereka.ada pula yang mewakili Jepun dalam Piala Dunia. Kita sepatut nya tidak melihat ini sebagai kekangan terhadap bakat anak muda kita kerana dalam tempoh 10-20 tahun akan datang, pasti ianya akan beri kesan yang baik terhadap sukan di Malaysia.


Tambahan pula,sekiranya pemain atau atlit itu bersara,mereka boleh diserap terus sebagai jurulatih dan pastinya itu 1 kelebihan kerana mereka sudah dapat mengenal pasti keupayaan pasukan kebangsaan kita. ini dapat dilihat seperti Rexy Maniaky yang mampu membawa beregu negara ke rangking no 1 dunia. kerana beliau telah lama di malaysia dan beliau telah mengenalpasti bakat-bakat dikalangan atlit malaysia. alangkah bagusnya kita ambil mereka terus jadi warganegara kita kerana mereka inilah aset terbaik dalam pembangunan sukan di Malaysia. 


Dengan ulasan panjang lebar ini di harapkan pihak-pihak terbabit dapat membantu dalam pembangunan sukan di negara kita. Pastinya kita tidak mahu terjadinya perkara seperti skuad bola sepak dan skuad sepak takraw kita  yang mana 1 ketika dulu kita merupakan kuasa kuat, kini menjadi pasukan belasahan. ~renung-renungkan dan selamat beramal~


Wasalam.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...