14 February 2011

Khutbah Jumaat / Friday Summon : Peranan Keluarga dalam Mendidik Anak

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam 1 Malaysia.


Khutbah jumaat hari itu membincangkan peranan keluarga dalam mendidik anak2. Khutbah ini adalah kesinambungan kepada khutbah minggu lalu iaitu "Peranan Ketua Keluarga". Walaupun skop khutbah adalah lebih luas, namun ianya lebih bersifat general.

Keluarga tidak sepatutnya mengambil enteng dalam hal mendidik anak2. Walaupun tugas mendidik telah diserahkan kepada cikgu2 di sekolah, namun, ianya masih tidak mencukupi. Disekolah, anak2 belajar secara formal selama 5-6 jam sahaja berbanding pelajaran tidak formal di rumah selama 18 jam. Setiap unit didalam family mempunyai tugas masing2. Maka, jalankan tugas itu sebaiknya.

Sabda hadis nabi S.A.W. "Anak-anak ibarat kain putih yang bersih, Ibu bapa lah yang mencorak kan mereka dengan Islam, atau Yahudi atau Nasrani". Dan 1 lagi hadis menyatakan, "Didik lah anak kamu bersolat seawal umur 7 tahun, dan pukul lah mereka jika ingkar ketika umur 10 tahun". Ini menunjukkan pendidikan awal seawal 7 tahun amat digalak kan. Makanya, adalah amat sesuar anak2 ini di ajarkan semasa kecil lagi. Dan ingatlah satu peringatan famous " Apabila seorang mukmin itu mati, maka terputuslah segala amalan mereka kecuali 3 perkara : Anak-anak yang soleh yang mendoakan mereka selalu, Ilmu pelajaran yang diajarkan dan dimanfaatkan dan Sedekah jariah yang disumbangkan". Wallahua'lam.

Isnin Pun
14 Februari 2011
11 Rabiul Awal 1432 Hijri

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...