14 February 2011

14 Februari

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam 1 Malaysia.


Wah! Sudah lama kawan tak post something dalam blog ni. Hehehe...sorry ye kengkawan, kawan ni sibuk dalam sebulan ni. Macam2 perkara nak disettlekan. Dan macam2 cerita best kawan nak share dengan kalian. Tapi sebelum tu kawan nak cerita 1 perkara tentang 14 Februari ni.

14 Februari, kebanyakan orang ni pikir Hari Valentine's ataupun Hari Kekasih. Apa yang best nya hari kekasih? Hari berkasih-kasihan le. Tapi nya, asal usul perayaan ni adalah untuk mengenang Kematian Pope Valentino yang suka dan merestui sesorang itu berkasih. Dia dipenjara kerana menegakkan idealogi ini. Kira macam ala2 Romeo Juliet le gitu. 

Jadinya, kenapa kita perlu sambut perayaan orang nih? kita ni sebagai umat Islam, mengadaptasi ilmu Islam dalam kehidupan seharian,adalah HARAM menyambut Hari Valentine nih. Pasalnya, ada sepotong ayat Al-Quran menyebut " Jangan lah kamu mengikuti apa yang mereka (yahudi dan nasrani) lakukan" dan "Dan mereka (yahudi dan nasrani) tidak akan mengikuti kamu selagi kamu tidak mengikuti agama mereka". Secara konklusinya, jangan sesekali kita nak join2 benda2 camgini ye. Beli coklat takpe. Pasal coklat boleh makan. Hehehe... namun, kita kena berhati2 dengan propaganda dan agenda2 nak menjatuhkan umat Islam ni. Wassalam.

Isnin Pun
14 Februari 2011
11 Rabiul Awal 1432 Hijri 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...