16 July 2010

Isu Hari Ini: Pengurangan Subsidi ke atas Petrol dan Gula

Hari ini, bukak aje la paper mane-mana pun, sume akan cerita benda yang sama. SUBSIDI DIKURANGKAN atau HARGA PETROL DAN GULA NAIK. Bijak betol surat khabar ni nak lakukan produk mereka. Ayat propaganda. Tahu lah surat khabar tu usia laku nya cuma 1 hari (mana tak nye, mane ada orang baca surat khabar semalam..mestilah orang nak baca yang fresh-fresh terbaik dari ladang kan?), tapi tak perlu lah bagi ayat Bombastic. Bikin Gempak je. hehehe.

Berbalik pada tajuk di atas. Pengurangan subsidi ini adalah untuk mengurangkan perbelanjaan Kerajaan dan untuk menyeimbangi defisit fiskal kerajaan. Mari kita lihat ini:


Baiklah, berikut adalah sedikit analisis dari saye yang tak lah berapa pandai, tapi akan cuba menyampaikan aspirasi rakyat dan akar umbi. 

Ulasan Konda Kondi
Secara kasarnya, kenaikan harga kali ini adalah yang terendah berbanding kenaikan harga petrol yang terdahulu ketika harga minyak mencanak naik (kecuali harga gula kali ni naik lagi tinggi = 20%). Namun apa yang perlu kita ingat, zaman sekarang ni, mana ade benda yang free lagi murah dalam dunia. Semuanya ada harga. Sedangkan nak kahwin pun ada harga mas kawin (tu belum masuk duit hantaran yang ribu-riban tu), ni kan pula benda asas. Melainkan kita ada tanah sendiri, tanam sendiri dan buat makan sendiri.namun apa yang perlu kita ingat, kenaikan ini adalah untuk menampung perbelanjaan kerajaan pusat untuk membangunkan negara. Defisit fiskal yang di catatkan yang mana kerajaan berhutang dalam membangunkan infrastruktur untuk negara adalah untuk siapa jika bukan untuk rakyat. 

Bayangkan, kerajaan terpaksa menanggung 24 billion ringgit setiap tahun hanya untuk membantu 26 juta rakyat Malaysia (tu tak masuk lagi pendatang asing, pelancong, orang Thailand, Indon, Brunei dan Singapura yang datang ke rumah sedara mara mereka di sini). Jika dikira, RM24 billion dibahagi 26 juta rakyat Malaysia, ini bermakna kerajaan kita menanggung RM950 seorang untuk beri makan minum dan kemudahan asas bagi setiap rakyat Malaysia. 

RM950.00 seorang kerajaan tanggung untuk rakyat Malaysia. Jika dilihat, banyak tu. Tu belum masuk lagi perbelanjaan kerajaan untuk rakyatnya dalam hal-hal lain macam roadtax kenderaan, beras subsidi dan macam-macam lagi. Tapi itu lah, bak kate orang, benda baik orang tak nampak, benda buruk senang je nampak. Baru je naik 5 sen, riuhnye macam ape. Sampaikan ada yang nak tukar kerajaan kepada yang sebelah sana. Adakah begini sikap rakyat Malaysia?

Susah nak kata, tapi ini lah realiti yang perlu kita hadapi. 5 sen tu banyak mane lah kan. Cuba kita fikir, mampukah kita nak gali minyak sendiri, proses minyak sendiri dan digunakan untuk diri sendiri dalam masa 1 hari? Mustahil bukan? dah ada produk, kita cuma bayar dan gunakan saja. Macam harga gula naik. Kalau kita tanam tebu, nak tunggu besar baru di tebang, di perah, di proses untuk jadi gula, tak mungkin dapat buat dalam 1 hari. Lain lah ada Doraemon kan? Hahaha.. jainya kita sebagai end user seharusnya berfikir tentang perkara ini sedalam-dalamnya.

Dalam pekara itu, pihak-pihak lain jangan ambil kesempatan dalam hal ini. setakat harga gula nai 20-30 sen, tak kan lah harga Teh O boleh naik dari 80sen jadi RM1.20. Bukan nya guna gula 1 kilo untuk segelas gula kan? Walaupun nabi sendiri ada menyatakan, "Harga sesuatu barangan perlulah berdasarkan permintaan", tapi tak perlu lah sampai nak membunuh penguna sendiri. Pendek kata, kita kena lah mula berjimat cermat dari sekarang. Baru lah boleh jadi masyarakat kelas Dunia. 

~Renung-renungkan dan Selamat Beramal!~ Sekian. Wasalam

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...