24 July 2010

Isu Hari Ini: Mencarut atau Mengarut?

Salam kepada pembaca blog saya hari ini. Moga-moga sihat selalu. Hari ini saya akan meluahkan pendapat saya mengenai isu hari ini "Mencarut atau Mengarut?"

Ulasan Konda Kondi

Seperti yang kita sedia maklum. Mencarut itu adalah satu perkataan kasar yang dikeluarkan oleh lidah. Menurut tafsiran Kamus Dewan, Mencarut itu ialah "1 perbuatan mengeluarkan kata-kata yang keji dan kotor". Ini bersamaan perbuatan memaki-maki atau mencemuh orang lain. Bak kata orang, mencarut ni salah 1 perbuatan terkutuk juga lah.

Namun, perkara mencarut ini telah menjadi satu trademark bagi anak-anak muda kita zaman ini. Ini disebabkan oleh pendedahan media massa seperti televisyen, majalah-majalah, lagu-lagu barat dan sebagainya.Bagi negara-negara Barat, mereka juga menganggap mencarut itu satu perbuatan keji. Namun,setelah benda ini diulang-ulang, makanya ianya diterima. Malah, siap di muatkan di dalam lagu mahupun skrip filem dan drama. Akhirnya, kita sebagai penonton dan pendengar turut terpengaruh.

Bagi yang berfahaman liberal, mencarut itu adalah biasa. Malah mengarut jika tidak diucapkan. Ya, memang benar, kita semua pastinya pernah mencarut. Boleh kata bohong lah jika seseorang itu tidak mencarut. Kita bukan nya nabi, bersifat maksum. Namun demikian, seeloknya, kita sebaai orang Timur dan Muslim, kita kena mengawal dan menjaga diri kita dari perbuatan itu. Itu yang sebaik-baiknya bukan?

Jom kita renung-renungkan beberapa dalil-dalil yang boleh dikaitkan dengan topik ini:

Dalam al-Quran surah al-Hujurat, ayat 11, Allah s.w.t berfirman, maksudnya:
"Wahai orang yang beriman! Janganlah sesuatu puak merendah-rendahkan puak yang lain, mungkin puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula kaum wanita ke atas kaum wanita yang lain, mungkin puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah kamu mencela dirimu sendiri; dan jangan kamu panggil-memanggil antara satu sama lain dengan gelaran yang buruk. Amatlah buruknya sebutan nama fasik sesudah ia beriman. Dan sesiapa yang tidak bertaubat maka merekalah orang yang zalim."

Dari ayat al-Quran di atas, Allah s.w.t dah bagitau, jangan kita mencemuh atau mencarut atau memaki orang lain kalau kita ni betol-betol beriman dengan Allah. Siap Allah taala bagitau orang yang tidak bertaubat, maka dia tergolong dari kalangan orang yang zalim. Nah, di sini Allah dah terang-terang nyatakan, tak elok mencarut ni kan? Teruk balasan yang Allah sediakan untuk orang-orang yang mencarut ni. Buktinya:

Dari al-Quran, Surah al-Masad, Allah s.w.t berfirman, maksudnya:
"(1) Binasalah kedua-dua tangan Abu Lahab, dan binasalah ia bersama! (2) Hartanya dan segala yang diusahakannya, tidak dapat menolongnya. (3) Ia akan menderita bakaran api neraka yang marak menjulang. (4) Dan juga isterinya, seorang perempuan pemunggah kayu api. (5) Dilehernya sejenis tali, dari tali-tali yang dipintal."

Kisah Abu Lahab ni bukan nya kisah asing bagi kita. Bagaimana Abu Lahab berdusta dan mencaci maki nabi dan umat Islam. Begitu juga dengan anak-anak dan isteri nya. Bertapa teruknya siksaan Allah taala kepada mereka yang mencaci itu.

Dalam hadis nabi, diriwayatkan oleh Ahmad, Bukhari dan Muslim, maksudnya:
"Mencaci maki orang muslim adalah perbuatan fasik dan membunuhnya (membunuh orang muslim) adalah kufur."

Dan dari riwayat An-Nasai dari Ibnu Abbas, Rasulullah s.a.w bersabda ketika Perang Badar dimana orang-orang musyrikin Mekah terbunuh, maksudnya:
"Janganlah kamu memaki mereka, dari apa yang kamu katakan. dan kamu menyakiti orang-orang yang hidup. Ketahuilah kekotoran lidah itu tercela."

Dan hadis riwayat Ahmad dari Ibnu Abid, Rasulullah s.a.w ada bersabda, maksudnya:
Sesungguhnya kekejian dan berbuat-buat kekejian tidak sedikitpun dari islam. sesungguhnya manusia yang terbaik islamnya, ialah yang baik Akhlaknya."

Dari ayat-ayat al-Quran dan hadis-hadis di atas, pastinya terang-terang dalam Islam kita tidak di benarkan sama sekali untuk mencerca, memaki apetah lagi mencarut. Terang-terang telah disebut oleh Allah s.w.t dan Rasulullah s.a.w. Yang hairan nye, masih ade lagi yang mencarut. Malah suatu ketika dahulu, timbulnya kes seorang Tuan Guru  bertaraf ulama mengatakan Allah s.w.t juga mencarut dengan berdasarkan dalil 99 nama Allah. Astagfirullah Hal Azim. Jangal lah kita menghalal kan sesuatu yang haram dan mengharamkan sesuatu yang halal. kita bukan nya Tuhan nak halal haramkan sesuatu. Itu kerja Allah s.w.t.

Kalau boleh tu, jangan lah kita mencarut-mencarut ni..Hodoh sungguh ayat yang di lafaz kan itu. Ada yang kata B**i, P***mak, Pa***t lah..Kan sungguh keji tu. Ada pulak yang sebut ayat-ayat mencarut dalam bahase orang puteh seperti S**T, F**K, dan lain-lain lagi.. Orang zaman dulu-dulu, kalau marahkan anak macam mana? mereka akan gunakan ayat-ayat seakan memuji seperti "Bertuah punye anak!",dan "Ha'ah! Pandai lah kau". Kan sedap ayat-ayat itu walaupun tujuan nya untuk memperli. Tapi bak kata orang, "setiap kata yang di sebut itu adalah doa". Jadi kalau kita sebut yang baik-baik, kita mendoakan orang berkenaan dengan baik dan kita juga mendapat pahala. Tak gitu?

~Renung-renungkan dan selamat beramal!~ XD

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...