30 September 2012

Komentar Bajet 2013 Bahagian 2 : Pendidikan

Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia.



Seperti yang kawan janjikan, hari ni kawan akan kupas fokus ke-2 dalam pembentangan Bajet 2013 iaitu isu pendidikan. Suka di sini kawan nyatakan bahawa apa yang kawan lontarkan dalam komentar ini adalah sekadar pandangan peribadi kawan.


1. Pinjaman PTPTN. Dalam Bajet 2013 kali ni, kerajaan menumpukan kepada cara bagaimana hendak memungut kembali pinjaman PTPTN yang telah diberikan kepada siswa siswi sejak ia diperkenalkan pada 1998 lagi. Kebanyakkan mereka kini telah menjadi 'orang' yang sangat berjaya. Ada yangemnjadi pegawai tinggi dalam organisasi. Malah ada yang telah menjadi jutawan. Namun liat untuk bayar pinjaman PTPTN mereka. Nak kata kadar bunga @ kos pentadbiran tinggi, hanya 3% sahaja.Jadi, dengan pemberian diskaun ini dapat kerajaan dapatkan kembali pinjaman yang telah diberikan. Duit ni pun bukannya kemana, untuk membiayai pinjaman pelajar akan datang. Jika dibandingkan dengan negara lain,semua kos pembelajaran perlu ditanggung oleh pelajar. Walaupun seperti didakwa oleh pembangkang mendesak PTPTN ditukar menjadi biasiswa, kerajaan Finland beri biasiswa penuh pada rakyatnya untuk belajar, Kadar cukai pendapatan di negara berkenaan paling minimum adalah 6.5% manakala Malaysia hanya pada kadar 1% sahaja! Tu belum convert pada nilai matawang lagi!

Namun, bagi siswa siswi yang tidak bersetuju dengan PTPTN, yang mana sampai desak buat demostrasi jalanan, sila lah belajar pandai-pandai, dapatkan ijazah kelas pertama,terus tak perlu bayar. Automatik jadi biasiswa. Tak perlulah bertindak bodoh berarak, terjerit terpekik telolong untuk menegak kan benda yang tidak betul. Kalau benar-benar hendak membela nasib siswa siswi yang selama ini kononnya ditindas,sila lah belajar pandai-pandai,jadi ahli politik, bertanding pada pilihan raya dan jika menang,sila usulkan di parlimen.

2. Pusat Pendidikan Kanak-Kanak. Pemberian geran RM10 ribu serta insentif pelepasan cukai adalah inisiatif kepada pihak swasta dalam mengembangkan lagi potensi kanak-kanak dengan lebih baik. Setidaknya rakyat mempunyai pilihan untuk menghantar ke tadika kemas, pusat permata negara, Taska, Pasti, Taski, Nursery dan sebagainya.

3. Bantuan Persekolahan. Lanjutan dari pemberian bantuan sekolah tahun lalu, kerajaan memberi bantuan persekolahan RM100  bagi setiap murid di sekolah rendah dan menengah seluruh negara. Ini melibatkan lebih 500 ribu murid sekolah dapat bantuan. Kiranya lepas juga beli kasut, baju seragam sekolah yang baru untuk tahun depan. Buku teks dah tentu free dengan skim pinjaman buku teks. Malah, makanan di kantin sekolah juga dalam julat RM1-2 sahaja. Jadi,apa lagi yang diperlukan lagi?Bersyukurlah pada apa yang ada.

4. Baucer Buku 1Malaysia. Jika dahulu hanya RM200 sahaja diberikan, tahun ini dalam Bajet 2013, kerajaan tambah lagi menjadi RM250. Maka,para pelajar siswa siswi, gunakan lah sebaiknya baucer ini untuk beli buku ilmiah. Bukan untuk beli buku-buku picisan,novel,mahupun majalah hiburan. Pelajaran perlu diutamakan. Kan kata tak nak bayar PTPTN kan? Jadi kena lah belajar pandai-pandai.

5. Tabung Penyelenggaraan Sekolah. Dengan jumlah lebih 10 ribu sekolah di seluruh negara, setiap sekolah akan memperoleh peruntukan RM100,000 untuk kos penyelenggaraan sekolah. Dana yang diberi, gunakanlah secara berhemah. Duit ini untuk pelajar,dan gunakan untuk keselesaan pelajar. Diharapkan tidak timbul lagi isu tiada dana untuk sekolah, kos utiliti sekolah meningkat seperti yang selalu di timbulkan dalam mesyuarat PIBG sekolah.

6. Bantuan dan Geran. Ini adalah tambahan bantuan dan geran bagi sekolah berasrama iaitu untuk menampung makanan asrama, buku teks dan rujukan serta yuran persekolahan. Kini pelajar akan menikmati persekolahan di asrama secara percuma. Tidak seperti dicanangkan pembangkang iaitu beri bantuan sehingga RM1000 setiap murid,tetapi tidak dinyatakan memansuhkan kos persekolahan. Tak guna beri bantuan besar tetapi kos persekolahan juga besar. Serupa tidak beri apa-apa pada rakyat bukan?

7.Skim Insurans Murid Sekolah. Jika sebelum ni hanya insurans takaful berkelompok diberikan kepada murid di sekolah, keselamatan murid ketika menaiki bas sekolah juga dititikberatkan. Jika kita lihat, dengan keadaan bas sekolah yang uzur,segalanya mungkin boleh berlaku. Setidaknya, dengan adanya insurans ini, dapat memberi perlindungan tambahan sekiranya jika berlaku sesuatu yang tidak diingini.

8. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia. Dengan dana RM500 juta ni, guru-guru boleh meningkatkan kemahiran Bahasa Inggeris,Bahasa Melayu, Sains dan Matematik. Jadilah pendidik yang mendidik anak bangsa dengan baik,didik bukan sahaja secara teori tetapi praktikal dan nilai-nilai murni. Guru merupakan role model bagi pelajar,kalau guru sendiri suka memaki hamun pelajar sekiranya pelajar silap, pelajar juga akan mencontohi guru mereka nanti. Di sini lah timbul masalah pelajar bersikap kurang ajar pada guru dan terbawa-bawa di luar sekolah.

Insya Allah, esok kawan akan kupas fokus ke-3 Bajet 2013 iaitu Kelestarian Bekalan Makanan.
Sekian, wassalam.

Ahad Pahing
13 Zulkaedah 1433 Hijri
30 September 2012 Masihi.

11 comments:

Mrs aisha Bukafia said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Mrs aisha Bukafia said...

LIVING TESTIMONI DAN SAKSI!
  nama saya ialah Puan Aisha Bukafia, i am berdedikasi Muslim dengan takut kepada Allah, saya ingin menggunakan media untuk mengingatkan semua orang yang mencari pinjaman untuk berhati-hati dengan penipu kerana mereka adalah bulan everywhere.Few lalu, i adalah dari segi kewangan ke bawah, dan kerana keperluan saya, putus asa dan kemiskinan, saya telah scammed oleh syarikat yang dipanggil pinjaman dalam talian. i tidak berputus asa sehingga rakan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang dipanggil Puan Emiliana wilson yang meminjamkan saya pinjaman MYR200,000 dalam masa 24 jam dari syarikat pinjaman beliau tanpa tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga saya melihat pertama ansuran amaran saya 2 jam selepas saya digunakan. Saya menggalakkan rakyat Malaysia rakan-rakan yang memerlukan pinjaman untuk menggembirakan mendaftar dan menghubungi Puan Emiliana wilson melalui e-mel: emilianawilson11@gmail.com Anda juga boleh menghubungi saya melalui email: mrsaishabukafia@gmail.com untuk maklumat lanjut kerana saya adalah seorang saksi hidup pinjaman ibu emiliana mnoey. Semoga Allah memberkati emiliana ibu.

agung abdullahi said...

Saya Agung Abdullahi, saya mahu memberi keterangan yang baik mengenai pekerjaan Allah dalam hidup saya kepada orang-orang yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian-bahagian lain di dunia, kerana ekonomi kurang baik di sesetengah negara. Mereka adalah orang-orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Kemudian, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat-syarikat pinjaman di internet tidak ikhlas di sini, tetapi mereka masih tulen Beberapa sekali dalam beberapa syarikat pinjaman. Saya telah menjadi mangsa penipuan 6 kredit, saya hilang begitu banyak wang kerana saya telah cuba untuk mendapatkan pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh orang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang kawan saya yang saya menjelaskan situasi saya, kemudian, memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat pinjaman yang dipercayai yang Jessica financefirm coklat. Menurut kawan saya firma pinjaman sebenar hampir tidak mendapatkan pencari kredit kerana beberapa penipuan yang mempunyai membanjiri sistem ... .tetapi kemudian menyalahkan pada firma pinjaman tulen untuk tidak melakukan iklan yang betul ... maka kebanyakan syarikat pinjaman tulen sekarang menuntut bahawa mereka pencari kredit membantu membawa mereka lebih dekat kepada manusia dengan sebahagian yang memberitahu geran pinjaman mereka berjaya. Well kembali kepada kesaksian saya Saya mendapat pinjaman saya dari jessica financefirm coklat, jumlah R50,000,000 dengan mudah dalam masa 24 jam yang saya gunakan, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui Jessica financefirm coklat dalam kehidupan keluarga saya. Nasihat saya untuk anda jika anda memerlukan pinjaman anda lebih baik berhubung dengan Puan Jessica Brown melalui mel beliau untuk respons segera. hubungi beliau melalui e-mel:. (Jessicabrownfinancefirm@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (agungabdullahi@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman

MAHMUD SIMON said...

Halo orang baik saya di Asia, mungkin ALLAH dipuji, nama saya Mahmud Simon, warga An INDONESIA tetapi saya berbasis di MALAYSIA; Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda semua tentang kebaikan Tuhan yang akhirnya membawa saya ke pemberi pinjaman ini baik melalui Mrs Nurliana Novi, pemberi pinjaman kredit benar-benar asli bernama Elina Johnson, direktur ELINA JOHNSON KREDIT PERUSAHAAN, setelah saya telah scammed oleh pemberi pinjaman palsu, saya bangkrut, putus asa dan tidak tahu apa yang harus dilakukan dan siapa yang percaya, maka dia datang dan menaruh senyum lebar di wajah saya di kejutan terbesar saya. Saya tahu sebagian besar dari Anda juga menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percaya,
Mrs Elina Johnson dari ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM hanya menghubunginya hari ini melalui email: elinajohnson22@gmail.com »untuk info lebih lanjut tentang cara untuk mendapatkan pinjaman Anda atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk panduan lebih lanjut; mahmudsimon2@gmail.com, dan saran tentang cara untuk mengajukan pinjaman dari Ibu Nurliana Novi di nurliananovi96@gmail.com. Aku menunggu untuk mendengar kabar baik Anda sendiri, Terima kasih semua dan mungkin ALLAH dipuji.

MAHMUD SIMON said...

Halo orang baik saya di Asia, mungkin ALLAH dipuji, nama saya Mahmud Simon, warga An INDONESIA tetapi saya berbasis di MALAYSIA; Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda semua tentang kebaikan Tuhan yang akhirnya membawa saya ke pemberi pinjaman ini baik melalui Mrs Nurliana Novi, pemberi pinjaman kredit benar-benar asli bernama Elina Johnson, direktur ELINA JOHNSON KREDIT PERUSAHAAN, setelah saya telah scammed oleh pemberi pinjaman palsu, saya bangkrut, putus asa dan tidak tahu apa yang harus dilakukan dan siapa yang percaya, maka dia datang dan menaruh senyum lebar di wajah saya di kejutan terbesar saya. Saya tahu sebagian besar dari Anda juga menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percaya,
Mrs Elina Johnson dari ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM hanya menghubunginya hari ini melalui email: elinajohnson22@gmail.com »untuk info lebih lanjut tentang cara untuk mendapatkan pinjaman Anda atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk panduan lebih lanjut; mahmudsimon2@gmail.com, dan saran tentang cara untuk mengajukan pinjaman dari Ibu Nurliana Novi di nurliananovi96@gmail.com. Aku menunggu untuk mendengar kabar baik Anda sendiri, Terima kasih semua dan mungkin ALLAH dipuji.

Siti Aminah said...

Halo,
Nama saya Siti Aminah dari Indonesia, tolong saya sarankan semua orang disini harus sangat berhati-hati, karena ada begitu banyak kreditur pinjaman palsu di internet, tapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah scammed oleh 4 pinjaman yang berbeda pinjaman, saya kehilangan banyak uang karena saya sedang mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang karena berhutang.

Saya hampir menyerah sampai saya meminta saran dari seorang teman yang mengenalkan saya pada pemberi pinjaman pinjaman asli dan perusahaan yang sangat andal yaitu Ibu Alicia Radu yang mendapatkan pinjaman saya sebesar 800 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan dan pada suku bunga rendah 2%. Saya sangat terkejut saat memeriksa rekening bank saya dan menemukan jumlah pinjaman yang saya minta telah ditransfer ke rekening bank saya tanpa ada penundaan atau kekecewaan, jadi saya berjanji akan membagikan kabar baik tersebut sehingga orang dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

Saya ingin Anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati karena dia sangat membantu dalam hidup dan kehidupan finansial saya. Anda harus menganggap diri Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui email: (aliciaradu260@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika Anda memerlukan informasi tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman dari Ibu Alicia Radu, Anda bebas untuk menghubungi saya dan dengan senang hati saya akan menjawab Anda karena Anda juga dapat membantu yang lain setelah Anda menerima pinjaman Anda.

TINTIN RAHMAYANTI said...

Saya TINTIN RAHMAYANTI Saya ingin menyaksikan karya baik ALLAH dalam hidup saya untuk orang-orang saya yang tinggal di sini di Indonesia, Asia dan di beberapa negara di seluruh dunia.
 Saya saat ini tinggal di sini di Indonesia. Saya seorang wanita bisnis dengan tiga anak dan saya terjebak dalam situasi keuangan pada bulan DESEMBER 2017 dan saya harus membiayai kembali dan membayar tagihan saya,
Saya adalah korban penipuan kredit 4-kredit, saya kehilangan banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang yang berhutang, saya dibebaskan dan saya bertemu dengan seorang teman, yang saya jelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya kepada perusahaan pinjaman ALEXANDER ROBERT LOAN FIRM andal.
Untuk orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman di internet penipuan di sini, tetapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
 Saya mendapatkan pinjaman dari ALEXANDER ROBERT LOAN FIRM sebesar Rp800.000.000 dengan sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya lamar, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan baik ALLAH melalui ALEXANDER ROBERT LOAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya menyarankan jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi ALEXANDER ROBERT LOAN FIRM. hubungi mereka melalui email:. (alexanderrobertloan@gmail.com)
Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (tinrahma222@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau ingin prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

Okta Mira said...

"Alhamdulillah"

  Saya, Okta Mira adalah blogger terkenal yang memiliki gairah untuk blogging dan juga untuk terus berinvestasi dalam bisnis online karena jumlah uang yang sangat besar yang terlibat di dalamnya pada saat saya merasa sangat nyaman dengan pendapatan konstan yang saya dapatkan setiap minggu tapi pada waktu saya mengalami kekurangan karena beberapa transaksi tertentu jadi saya merasa bangkrut sehingga saya memutuskan untuk mencari pinjaman karena saya sangat yakin bahwa seiring berjalannya waktu saya akan kembali lagi ke standar keuangan saya sebelumnya, jadi saya melewati berbagai kreditur Iklan yang saya lihat di blog saya tapi yang terlintas dalam pikiran saya adalah ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM walaupun saya takut sebenarnya karena berita yang saya dengar dari orang-orang tentang pemberi pinjaman online tapi saya harus mengambil keputusan sendiri tanpa mendengarkan orang lain jadi saya menghubungi ibu melalui email: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) maka saya dibawa melalui proses yang sah dan saya harus mengumpulkan keberanian untuk menyelesaikan prosesnya dan akhirnya pencairan pinjaman saya disetujui dalam waktu kurang. Itu tiga hari kerja dan pinjaman saya dicairkan dengan sukses
  Saya tidak bisa menyembunyikan kegembiraan yang harus saya hubungi sebagian besar teman saya yang adalah debitur dan juga yang mengalami kesulitan keuangan untuk menjadi ibu yang kontroversial dan semua mereka lakukan sekarang, saya senang memberi tahu Anda semua bahwa mereka semua merayakan seperti saya jadi jika Anda Mau kontak langsung dengan Ibu Iskandar silahkan hubungi dia melalui alamat lengkap di bawah ini
Email:(iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com)
Website:(iskandarlestari.wordpress.com)
Calls Only ::{+16264653418}
WhatsApp Only::{+33753893351}
Facebook::(www.facebook.com/iskandar.lesteri.7)
BBM INVITES:{D8980E0B}{4424A)
    Ibu Iskandar selalu online 24 jam sehari dan tentu saja 7 hari seminggu jadi tolong jangan takut dia dan anggota staf sangat ramah, jujur, jujur ​​dan berkomitmen untuk mengurangi layanan mereka kepada pelanggan mereka jika Anda ingin menghubungi saya untuk pertanyaan apapun mengenai pinjaman silahkan hubungi saya melalui email: (oktamira2030@gmail.com)

TUTTY JAYACHANDRA said...

Ya ..... jika Anda berpikir Anda telah ditipu sebagai akibat dari transaksi yang terlibat dalam pinjaman dari pemberi pinjaman yang berbeda dan sebagai akibat dari itu Anda memiliki harapan longgar dalam pinjaman jangan khawatir trauma Anda berakhir karena saya adalah kesaksian hidup RAMADHAN ISLAMIYAT PINJAMAN sebelum sekarang saya ditipu oleh kreditur fiktif yang saya bayar 2,3juta sebagai biaya kemudian setelah itu saya ditagih lagi 2,7juta untuk kejutan terbesar saya, saya diminta untuk membayar biaya lain lagi, maka saya sangat trauma. tetapi ketika saya datang di RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS saya memutuskan untuk mencoba setidaknya untuk yang terakhir kalinya karena keberuntungan mungkin telah mendapatkan pinjaman saya disetujui dan setelah beberapa jam pinjaman saya dicairkan melalui transfer Bank ke Bank ke dalam rekening BANK MANDIRI saya dengan ini saya sangat senang dan saya benar-benar diberkati, silakan melampaui trauma masa lalu Anda dan dapatkan pinjaman dari RAMADHAN ISLAMIYAT LOANS segera





G-mail: {ramadhanislamiyatloans@gmail.com}
             {tuttyalawiyaha@gmail.com}

Victoria Alberto said...

Halo, nama saya Victoria Alberto, korban penipuan di tangan pemberi pinjaman palsu. Saya telah kehilangan sekitar Rp6.000.000, juta rupiah karena saya membutuhkan modal besar Rp300,000,000.juta rupiah saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. bisnis saya hancur, dan dalam prosesnya saya kehilangan anak saya. Aku tidak tahan lagi ini terjadi. pada Maret 2017, saya bertemu seorang teman yang memperkenalkan saya kepada ibu yang baik, Nyonya Olivia Daniel, yang pada akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman di sebuah perusahaan. ibu yang baik saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk berterima kasih, dan semoga Tuhan terus memberkati Anda. Saya juga suka menggunakan kesempatan ini untuk memberi saran kepada sesama orang Indonesia, bahwa ada banyak scammers di luar sana, jadi jika Anda membutuhkan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya mendaftar melalui Nyonya Olivia Daniel melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com ). Anda juga dapat menghubungi saya melalui email ini: (victoriaalberto78@gmail.com). jika kamu ragu. tolong dia adalah satu-satunya orang yang dapat diandalkan dan dapat dipercaya.
Terima kasih.

Dr Purva Pius said...

Hello Everybody,
My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of S$250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of S$250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius,via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

BORROWERS APPLICATION DETAILS


1. Name Of Applicant in Full:……..
2. Telephone Numbers:……….
3. Address and Location:…….
4. Amount in request………..
5. Repayment Period:………..
6. Purpose Of Loan………….
7. country…………………
8. phone…………………..
9. occupation………………
10.age/sex…………………
11.Monthly Income…………..
12.Email……………..

Regards.
Managements
Email Kindly Contact: (urgentloan22@gmail.com)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...