30 September 2012

Komentar Bajet 2013 Bahagian 2 : Pendidikan

Assalamualaikum w.b.t dan Salam 1 Malaysia.



Seperti yang kawan janjikan, hari ni kawan akan kupas fokus ke-2 dalam pembentangan Bajet 2013 iaitu isu pendidikan. Suka di sini kawan nyatakan bahawa apa yang kawan lontarkan dalam komentar ini adalah sekadar pandangan peribadi kawan.


1. Pinjaman PTPTN. Dalam Bajet 2013 kali ni, kerajaan menumpukan kepada cara bagaimana hendak memungut kembali pinjaman PTPTN yang telah diberikan kepada siswa siswi sejak ia diperkenalkan pada 1998 lagi. Kebanyakkan mereka kini telah menjadi 'orang' yang sangat berjaya. Ada yangemnjadi pegawai tinggi dalam organisasi. Malah ada yang telah menjadi jutawan. Namun liat untuk bayar pinjaman PTPTN mereka. Nak kata kadar bunga @ kos pentadbiran tinggi, hanya 3% sahaja.Jadi, dengan pemberian diskaun ini dapat kerajaan dapatkan kembali pinjaman yang telah diberikan. Duit ni pun bukannya kemana, untuk membiayai pinjaman pelajar akan datang. Jika dibandingkan dengan negara lain,semua kos pembelajaran perlu ditanggung oleh pelajar. Walaupun seperti didakwa oleh pembangkang mendesak PTPTN ditukar menjadi biasiswa, kerajaan Finland beri biasiswa penuh pada rakyatnya untuk belajar, Kadar cukai pendapatan di negara berkenaan paling minimum adalah 6.5% manakala Malaysia hanya pada kadar 1% sahaja! Tu belum convert pada nilai matawang lagi!

Namun, bagi siswa siswi yang tidak bersetuju dengan PTPTN, yang mana sampai desak buat demostrasi jalanan, sila lah belajar pandai-pandai, dapatkan ijazah kelas pertama,terus tak perlu bayar. Automatik jadi biasiswa. Tak perlulah bertindak bodoh berarak, terjerit terpekik telolong untuk menegak kan benda yang tidak betul. Kalau benar-benar hendak membela nasib siswa siswi yang selama ini kononnya ditindas,sila lah belajar pandai-pandai,jadi ahli politik, bertanding pada pilihan raya dan jika menang,sila usulkan di parlimen.

2. Pusat Pendidikan Kanak-Kanak. Pemberian geran RM10 ribu serta insentif pelepasan cukai adalah inisiatif kepada pihak swasta dalam mengembangkan lagi potensi kanak-kanak dengan lebih baik. Setidaknya rakyat mempunyai pilihan untuk menghantar ke tadika kemas, pusat permata negara, Taska, Pasti, Taski, Nursery dan sebagainya.

3. Bantuan Persekolahan. Lanjutan dari pemberian bantuan sekolah tahun lalu, kerajaan memberi bantuan persekolahan RM100  bagi setiap murid di sekolah rendah dan menengah seluruh negara. Ini melibatkan lebih 500 ribu murid sekolah dapat bantuan. Kiranya lepas juga beli kasut, baju seragam sekolah yang baru untuk tahun depan. Buku teks dah tentu free dengan skim pinjaman buku teks. Malah, makanan di kantin sekolah juga dalam julat RM1-2 sahaja. Jadi,apa lagi yang diperlukan lagi?Bersyukurlah pada apa yang ada.

4. Baucer Buku 1Malaysia. Jika dahulu hanya RM200 sahaja diberikan, tahun ini dalam Bajet 2013, kerajaan tambah lagi menjadi RM250. Maka,para pelajar siswa siswi, gunakan lah sebaiknya baucer ini untuk beli buku ilmiah. Bukan untuk beli buku-buku picisan,novel,mahupun majalah hiburan. Pelajaran perlu diutamakan. Kan kata tak nak bayar PTPTN kan? Jadi kena lah belajar pandai-pandai.

5. Tabung Penyelenggaraan Sekolah. Dengan jumlah lebih 10 ribu sekolah di seluruh negara, setiap sekolah akan memperoleh peruntukan RM100,000 untuk kos penyelenggaraan sekolah. Dana yang diberi, gunakanlah secara berhemah. Duit ini untuk pelajar,dan gunakan untuk keselesaan pelajar. Diharapkan tidak timbul lagi isu tiada dana untuk sekolah, kos utiliti sekolah meningkat seperti yang selalu di timbulkan dalam mesyuarat PIBG sekolah.

6. Bantuan dan Geran. Ini adalah tambahan bantuan dan geran bagi sekolah berasrama iaitu untuk menampung makanan asrama, buku teks dan rujukan serta yuran persekolahan. Kini pelajar akan menikmati persekolahan di asrama secara percuma. Tidak seperti dicanangkan pembangkang iaitu beri bantuan sehingga RM1000 setiap murid,tetapi tidak dinyatakan memansuhkan kos persekolahan. Tak guna beri bantuan besar tetapi kos persekolahan juga besar. Serupa tidak beri apa-apa pada rakyat bukan?

7.Skim Insurans Murid Sekolah. Jika sebelum ni hanya insurans takaful berkelompok diberikan kepada murid di sekolah, keselamatan murid ketika menaiki bas sekolah juga dititikberatkan. Jika kita lihat, dengan keadaan bas sekolah yang uzur,segalanya mungkin boleh berlaku. Setidaknya, dengan adanya insurans ini, dapat memberi perlindungan tambahan sekiranya jika berlaku sesuatu yang tidak diingini.

8. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia. Dengan dana RM500 juta ni, guru-guru boleh meningkatkan kemahiran Bahasa Inggeris,Bahasa Melayu, Sains dan Matematik. Jadilah pendidik yang mendidik anak bangsa dengan baik,didik bukan sahaja secara teori tetapi praktikal dan nilai-nilai murni. Guru merupakan role model bagi pelajar,kalau guru sendiri suka memaki hamun pelajar sekiranya pelajar silap, pelajar juga akan mencontohi guru mereka nanti. Di sini lah timbul masalah pelajar bersikap kurang ajar pada guru dan terbawa-bawa di luar sekolah.

Insya Allah, esok kawan akan kupas fokus ke-3 Bajet 2013 iaitu Kelestarian Bekalan Makanan.
Sekian, wassalam.

Ahad Pahing
13 Zulkaedah 1433 Hijri
30 September 2012 Masihi.

5 comments:

Mrs aisha Bukafia said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Mrs aisha Bukafia said...

LIVING TESTIMONI DAN SAKSI!
  nama saya ialah Puan Aisha Bukafia, i am berdedikasi Muslim dengan takut kepada Allah, saya ingin menggunakan media untuk mengingatkan semua orang yang mencari pinjaman untuk berhati-hati dengan penipu kerana mereka adalah bulan everywhere.Few lalu, i adalah dari segi kewangan ke bawah, dan kerana keperluan saya, putus asa dan kemiskinan, saya telah scammed oleh syarikat yang dipanggil pinjaman dalam talian. i tidak berputus asa sehingga rakan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman yang dipanggil Puan Emiliana wilson yang meminjamkan saya pinjaman MYR200,000 dalam masa 24 jam dari syarikat pinjaman beliau tanpa tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga saya melihat pertama ansuran amaran saya 2 jam selepas saya digunakan. Saya menggalakkan rakyat Malaysia rakan-rakan yang memerlukan pinjaman untuk menggembirakan mendaftar dan menghubungi Puan Emiliana wilson melalui e-mel: emilianawilson11@gmail.com Anda juga boleh menghubungi saya melalui email: mrsaishabukafia@gmail.com untuk maklumat lanjut kerana saya adalah seorang saksi hidup pinjaman ibu emiliana mnoey. Semoga Allah memberkati emiliana ibu.

agung abdullahi said...

Saya Agung Abdullahi, saya mahu memberi keterangan yang baik mengenai pekerjaan Allah dalam hidup saya kepada orang-orang yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian-bahagian lain di dunia, kerana ekonomi kurang baik di sesetengah negara. Mereka adalah orang-orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Kemudian, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat-syarikat pinjaman di internet tidak ikhlas di sini, tetapi mereka masih tulen Beberapa sekali dalam beberapa syarikat pinjaman. Saya telah menjadi mangsa penipuan 6 kredit, saya hilang begitu banyak wang kerana saya telah cuba untuk mendapatkan pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh orang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang kawan saya yang saya menjelaskan situasi saya, kemudian, memperkenalkan saya kepada sebuah syarikat pinjaman yang dipercayai yang Jessica financefirm coklat. Menurut kawan saya firma pinjaman sebenar hampir tidak mendapatkan pencari kredit kerana beberapa penipuan yang mempunyai membanjiri sistem ... .tetapi kemudian menyalahkan pada firma pinjaman tulen untuk tidak melakukan iklan yang betul ... maka kebanyakan syarikat pinjaman tulen sekarang menuntut bahawa mereka pencari kredit membantu membawa mereka lebih dekat kepada manusia dengan sebahagian yang memberitahu geran pinjaman mereka berjaya. Well kembali kepada kesaksian saya Saya mendapat pinjaman saya dari jessica financefirm coklat, jumlah R50,000,000 dengan mudah dalam masa 24 jam yang saya gunakan, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui Jessica financefirm coklat dalam kehidupan keluarga saya. Nasihat saya untuk anda jika anda memerlukan pinjaman anda lebih baik berhubung dengan Puan Jessica Brown melalui mel beliau untuk respons segera. hubungi beliau melalui e-mel:. (Jessicabrownfinancefirm@gmail.com)
Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (agungabdullahi@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman

MAHMUD SIMON said...

Halo orang baik saya di Asia, mungkin ALLAH dipuji, nama saya Mahmud Simon, warga An INDONESIA tetapi saya berbasis di MALAYSIA; Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda semua tentang kebaikan Tuhan yang akhirnya membawa saya ke pemberi pinjaman ini baik melalui Mrs Nurliana Novi, pemberi pinjaman kredit benar-benar asli bernama Elina Johnson, direktur ELINA JOHNSON KREDIT PERUSAHAAN, setelah saya telah scammed oleh pemberi pinjaman palsu, saya bangkrut, putus asa dan tidak tahu apa yang harus dilakukan dan siapa yang percaya, maka dia datang dan menaruh senyum lebar di wajah saya di kejutan terbesar saya. Saya tahu sebagian besar dari Anda juga menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percaya,
Mrs Elina Johnson dari ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM hanya menghubunginya hari ini melalui email: elinajohnson22@gmail.com »untuk info lebih lanjut tentang cara untuk mendapatkan pinjaman Anda atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk panduan lebih lanjut; mahmudsimon2@gmail.com, dan saran tentang cara untuk mengajukan pinjaman dari Ibu Nurliana Novi di nurliananovi96@gmail.com. Aku menunggu untuk mendengar kabar baik Anda sendiri, Terima kasih semua dan mungkin ALLAH dipuji.

MAHMUD SIMON said...

Halo orang baik saya di Asia, mungkin ALLAH dipuji, nama saya Mahmud Simon, warga An INDONESIA tetapi saya berbasis di MALAYSIA; Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda semua tentang kebaikan Tuhan yang akhirnya membawa saya ke pemberi pinjaman ini baik melalui Mrs Nurliana Novi, pemberi pinjaman kredit benar-benar asli bernama Elina Johnson, direktur ELINA JOHNSON KREDIT PERUSAHAAN, setelah saya telah scammed oleh pemberi pinjaman palsu, saya bangkrut, putus asa dan tidak tahu apa yang harus dilakukan dan siapa yang percaya, maka dia datang dan menaruh senyum lebar di wajah saya di kejutan terbesar saya. Saya tahu sebagian besar dari Anda juga menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percaya,
Mrs Elina Johnson dari ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM hanya menghubunginya hari ini melalui email: elinajohnson22@gmail.com »untuk info lebih lanjut tentang cara untuk mendapatkan pinjaman Anda atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk panduan lebih lanjut; mahmudsimon2@gmail.com, dan saran tentang cara untuk mengajukan pinjaman dari Ibu Nurliana Novi di nurliananovi96@gmail.com. Aku menunggu untuk mendengar kabar baik Anda sendiri, Terima kasih semua dan mungkin ALLAH dipuji.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...