17 April 2011

Tahniah! PRN Sarawak Tamat

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam 1 Malaysia.



Alhamdulillah..Akhirnya BN menang majoriti 2/3 dalam Pilihan Raya Negeri DUN Sarawak ke 10 kali ini. BN menguasai 55 kerusi, dan pakatan pembangkang mendapat 16 kerusi. 

Disini kita dapat melihat, walaupun BN menang besar, namun ada kawasan yang kita telah tewas. Mengapa jadi begini? adalakah rakyat Sarawak sudah jemu dengan kepimpinan Tan Sri Abdul Taib yang memerintah lama sangat di Sarawak? atau mereka rasa dipermainkan apabila setiap kali menjelang pilihan raya, baru kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri nak turun padang? ataupun mungkin mereka sudah bosan dengan cerita-cerita politik yang selalu dimainkan oleh kerajaan mahupun pembangkang?

Kita perlu sedar, jika PRN dulu, pembangkang hanya dapat 9 kerusi, kini jumlah nya sudah menjadi 16 kerusi. Ada juga kawasan DUN yang dimenangi BN hanya sekadar ratus-ratus saja majoritinya. Maknanya disini, jika ADUN kawasan berkenaan kurang undi, ia pasti melibatkan cara kerja,protes undi dari rakyat,mahupun kekuatan pembangkang semakin kuat. Namun, sebelum kita tunding kesalahan pada orang lain, baik kita muhasabah dan menilai kesalahan diri kita sendiri. Ibarat kata pepatah, " Satu jari menunding orang, tiga jari lagi balik kepada diri kita sendiri". Sekian, Wasalam.

Ahad Keliwon
17 April 2011
13 Jamadil Awal 1432 Hijri

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...