15 April 2011

Khutbah Jumaat / Friday Summon : Anugerah Masjid

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam 1 Malaysia.

Hari ni kawan Solat Jumaat di masjid bentara di Jalan Ampuan, Bandar Batu Pahat, Johor. Kebetulan pula memang sebelum tu kawan ade keje sikit di Bank Islam BP,settle urusan kerja pun dah masuk time solat Jumaat, makanya kawan solat le di sana.



Khutbah kali ni di sampaikan oleh orang pejabat agama yang memang kawan kenal masa kawan praktikal di Majlis Agama Islam Daerah Batu Pahat dulu. Nama khatib tu Ustaz Khasbullah..memang terkenal dengan suara yang lantang dan jawa pekatnya.

Khutbah kali ni berkisar mengenai anugerah Masjid..ramai yang tidak tahu, masjid ni la anugerah kepada umat Islam. cuba bayangkan jika tiada masjid, adakah kita boleh bezakan umat Islam dengan orang bukan Islam? Zaman umat sebelum kita dahulu pun takde masjid ni. Cuma kita sebagai umat Nabi Muhammad S.A.W. yang di berikan anugerah membina masjid. Ditambah pula dengan sokongan kerajaan kita, walaupun taman perumahan sekalipun cuma ada 2-3 keluarga, surau wajib ada di taman berkenaan. Lihatlah usaha kerajaan kita dalam menyebarkan syiar Islam. Terpulang lah pada individu terbabit untuk mengimarahkan masjid dan surau berkenaan. Wallahualam....Wasalam...

Jumaat Pun
15 April 2011
11 Jamadil Awal 1432 Hijri

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...