16 December 2010

Musim Sakit Beramai-ramai

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia.

Well..Sudah lama jugak kawan tak update blog nih...Sebenarnya kawan ni tak berapa sihat...Ni pun hidung kawang tengah dok tersumbat. Dah seminggu dah baik-baik lagi. Nak kate jumpe doktor, dah pegi. Suara pun dah sengau. Aiseh...Kacau daun betol.

Walau ape-ape pun kawan cume nak share sikit tentang kesihatan nih. Mula-mula pasal gula. Fuh! Tengah kecoh sekarang iklan di corong radio, surat khabar, tv, suruh kita kurangkan pengambilan gula. Yup! Kawan sokong pasal rakyat Malaysia ni memang kuat makan gula. Menurut kajian World Health Organization (WHO) purata seorang rakyat Malaysia mengambil gula sebanyak 26 SUDU SEHARI....berbanding syor yang sepatutnya dalam 10-15 sudu sehari. Hai....Apa sudah tak ingatkah kita pada peribahasa.."Mati Semut Kerana Gula"...lepas ni kita boleh ubah.."Mati Manusia kerana Diabetis".


Beberapa hari yang lalu, sempat gak kawan minum-minum di Kulaijaya. Lepas interview di sana,kawan singgah la makan di sebuah restoran di sebelah tempat kawan interview tu. Kawan mintak limau suam kurang manis. Bila order dah sampai, kawan minum,nak tersembur air tu. Ntah berapa sudu gula lah yang peniaga tu letak. Kawan mintak tukar, dan air yang kedua pun sama. Last-last kawan beli air mineral. Puas hati.

Tapi kawan geram gak pasa 1 iklan kempen kurangkan gula di radio. Iklan tu lebih kurang begini"

Timah hendak beli jem.Disapa oleh kawan nya, Minah

Minah : Eh Timah, ko beli ape tu.
Timah : Hendak beli jem ni la. Boleh makan dengan roti.
Minah : Eh engkau ni. Sebelum beli lihat dulu ada gula ke tidak. Tengok ni.G.U.L.A. tak boleh ni. Kita kan di sarankan kurangkan pengambilan gula. Nanti boleh kena penyakit.

Dari dialog iklan di atas, kawan nak tergelak pun ade, nak meradang pun ade. Nak tergelak pasal gaya percakapan mereka berdua tu. Tapi yang nak jadi meradang nye tu, pasal die kate "tak boleh...ada gula ni". Cuba anda fikirkan, apa makanan dalam dunia ni yang takde gula? Dalam ingredient roti ade gula, dalam nasi, kanji itu ada gula, tepung pun ada gula..Pendek kata, semua bahan mentah dalam dunia ni ada gula. Air pun ada gula.Kalau tidak tak kan air tu ada rasa dan ph nya diantara 6-8...

Tapi kawan respek orang-orang zaman dulu. Mereka minum manis-manis. Tapi tak kena penyakit..kenapa? Pasal mereka makan gula melaka atau dikenali jugak sebagai gula kabung. Ini kerana gula ni la yang pure dari tumbuhan,ditapis oleh tubuhan itu sendiri. Berbanding gula kristal yang sedia ada sekarang, di oleh dari tebu yang di proses, dengan bahan kimia dijadikan hablur kristal dan kita tidak tahu adakan tebu dan air tebu itu di tapis atau pun tidak.


Jadi, gula ni ibarat nadi kehidupan. Cuma kita ni perlu la kawal, bukan nya menidak kan pengambilan nya. Sama-sama fikirkan. Renung-renungkan dan Selamat beramal!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...