08 December 2010

6 Soalan

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam 1 Malaysia.

Alhamdulillah, dapat gak kawan meluangkan masa sedikit untuk menulis blog hari ini. Well, kadang-kadang tu memang ade terfikir nak posting someting, tapi takde idea plak nak tulis. Jadinya, hari ni dapatla kawan ni ilham untuk tulis something dalam posting kali ni.

Hari ni kawan macam biaselah. Ke masjid time Maghrib tadi. Kebetulan pulak ade kuliah. Jadinya dapatla diberikan ruang masa dan kesempatan untuk kawan ni sama-sama mengikuti kuliah yang di sampaikan oleh Imam kampung kawan.

Tajuk kuliah hari ini adalah 6 SOALAN. Wah! Bagi kawan, ni 1 benda baru dan agak macam best je bunyinye. Tertarik la ati kawan untuk join mendengar ilmu yang disampaikan. Lagi-lagi majlis ilmu agama. Ye la, hal dunia, dunia gak kan. Untuk bekalan akhirat jangan dilupa. Rupanya, 6 soalan ini adalah soalan-soalan yang ditanya oleh salah 1 Imam famous dalam sejarah Islam kepada anak muridnya. Imam berkenaan adalah Imam Al-Ghazali. 

Imam Al-Ghazali ni adalah salah seorang imam yang mahsyur selain 4 imam mazhab iaitu Imam Abu Hanifah, Imam Ahmad, Imam Malik dan Imam mazhab kita iaitu Imam As-Syafie. Imam Al-Ghazali ni juga tidak pernah berkata "salah" kepada jawapan yang anak murid beliau berikan. Namun, beliau akan berkata "Jawapan yang lebih benar adalah..." untuk memberikan penjelasan. Berikut adalah soalan-soalan Imam Al-Ghazali kepada anak-anak murid nya dan jawapan yang diberikan oleh Imam Al-Ghazali.


  1. Soalan : Apakah benda yang paling dekat di dalam dunia ini? Jawapan Imam Al-Ghazali : "Mati"
  2. Soalan : Apakah benda yang paling jauh di dunia ini? Jawapan Imam Al-Ghazali : "masa lalu"
  3. Soalan : Apakah benda yang paling besar di dunia ini? Jawapan Imam Al-Ghazali : "Nafsu"
  4. Soalan : Apakah benda paling berat dalam dunia ini? Jawapan Imam Al-Ghazali : "Amanah"
  5. Soalan : Apakah benda paling ringan dalam dunia ini? Jawapan Imam Al-Ghazali : "Meninggalkan Solat"
  6. Soalan : Apakah benda / senjata paling tajam dalam dunia ini? Jawapan Imam Al-Ghazali : "Lidah"
Terkedu kawan seketika sambil celik biji mata mendengar dan melihat paparan Projector kuliah. Astagfirullah. Benda-benda ni la yang selalu kita semua lakukan. Kadang-kadang kita lupa mati tu anytime je leh datang. Pasal tu dah memang janji Allah s.w.t. Setiap benda akan mati kecuali Allah. Masa yang lalu, tak kan datang kembali. Kejar macam mana sekalipun, guna roket dan jet selaju manapun tak kan dapat kita kejar balik masa yang dah berlalu. Nafsu kita ni pulak adalah benda paling besar sekali. Kalau dah diri dikawal nafsu, pikir ape pun dah tak bleh dah. Bila pula orang beri amanah, itulah yang kita kena laksanakan. Nanti di Akhirat kena soal kalau tak jalankan amanah dengan betol. Dek kerana kita sibuk kadang-kadang kita lupa dan ter miss solat. dan Lidah kita ni kita tidak sedar yang kita mungkin menghiris perasaan orang lain. Kawan ni pun bukan le baik sangat. Kawan pun pernah lakukan perkara-perkara berkenaan. Tapi biarlah hari ini lebih baik dari hari semalam. Barulah adenye penambah baikkan dalam kehidupan. Sama-sama kita hayati... "Renung-renungkan dan selamat beramal"


1 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...