13 November 2012

Selamat Hari Depavali

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam 1 Malaysia.



Ya...Sudah lama kawan tak update blog nih..dek kerana sibuk bekerja, dan berkursus, tak tersempat nak letak entry dalam blog..hehehe..mana tak nya, kawan ni cuma ada capaian internet di rumah saje. Kawan pun bukan nya pakai smartphone. Tapi kawan akan cuba post something juga untuk blog kawan ni.

Oh ya, hari ni adalah hari terpenting bagi masyarakat Malaysia berbangsa India beragama Hindu yang mana mereka meraikan Pesta Cahaya atau Depavali (ada yang sebut Diwali). Saya di sini ingin mengucapkan Selamat Menyabut Hari Depavali kepada semua masyarakat India.

Dalam kesibukan kita seharian, kadangkala kita terlupa sehinggakan kita mengguris hati masyarakat lain. Kawan lihat dalam beberapa wall post di Facebook mahupun Twitter, ade segelintir orang yang tidak sensitif terhadap isu berkaitan agama, bangsa dan kepercayaan. Sebagai contoh, ada beberapa komen yang ditulis seumpama bergini:

"Hai...dah pukul 2 pagi pun masih berdentum mercun ke? Dah tak ingat nak tido?"

"Memekak je bunyi mercun sana sini..Sibuk beraya lah tu"

Jika diamati, kata-kata sedemikian akan menyebabkan perasaan terguris pada sesetengah pihak. Sedangkan ketika Hari Raya, bangsa lain sedikit pun tidak bising orang Melayu bermain mercun sepanjang malam bulan puasa sehingga hari raya. Begitu juga bagi masyarakat Cina yang membakar mercun pada Tahun Baru Cina dan hari perkahwinan mereka. Well, sebagai masyarakat majmuk, seandainya bangsa lain boleh berfikir secara rasional dan bersabar, kenapa kita tidak boleh?

Sekian coretan kawan hari ini. Wassalam.

Selasa Legi
13 November 2012 Masihi
29 Zulhijjah 1433 Hijri

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...