08 September 2010

Ramadhan 10 hari dan Hari Raya (Bahagian 3)


Alhamdulillah...akhirnya tinggal sehari lagi untuk kita sempurnakan puasa kita sebulan ini.dan kemudiannya, kita akan berhari raya. Rase macam semalam aje mula puasa. Ntah kenapa, tiba-tiba rase sebak dan termenitis air mata aku ketika solat tarawih tadi.Macam sayang bebenor nak tinggalkan bulan Ramadhan ni. Ya Ramadhan, mudah-mudahan aku kan bertemu dengan mu tahun hadapan. Insya Allah.


Bagaimana ye dengan persiapan puasa kalian semua? Jangan boros-boros ye.. Kita buat persiapan semampu kita sahaja. Jangan tamak-tamak, apetah lagi nak menunjuk-nunjuk. Yang penting pengisian dan apa yang kita dapat dalam bulan Ramadhan ini. 

Apa yang berlaku dalam 10 hari ini?hhmmm...macam-macam hal yang berlaku ye...1st, kita mulakan yang lebih global..Kes penghinaan oleh orang Indon terhadap Malaysia..siap dorang boleh lumurkan najis a.k.a. tahi pada bendera kita. Astagfirullah. Dorang ni betol-betol dah melampau. Kita tak pernah pun buat macam itu pada kedutaan mereka. Paling ganas pun kita serah balik bendera negara mereka pada dorang. Ni, mereka siap bakar bendera kita. 

Lihatlah bertapa biadapnye mereka ni. Mereka tidak sedar bahawa FDI negara mereka sebanyak US$ 7.9 Billion tu datang nya dari company-company dari Malaysia? Seramai 2 juta rakyat mereka bekerja, mencari rezeki di Malaysia. Lihatlah, bagaimana Allah s.w.t membalas apa yang mereka lakukan pada negara kita dengan Allah goncangkan Gunung Berapi Sinabung yang tidak pernah meletus 410 tahun dalam sekelip mata sahaja. Seperti yang Allah s.w.t kata dalam surah Yassinn ayat 82 bermaksud "Dan sekiranya kami kehendaki dan berkata 'Jadilah!' maka jadilah dia".

Mari kita berbalik pada hal dalam negara. Ops sikap dah bermula. Jadi kawan-kawan sekalian, pandu kereka atau motor tu berhati-hati. Speed limit jalan biasa 80 km sejam dan highway 100 km sejam je tau. bawak lebih, nasib ok, tak kena saman, boleh la. Tapi kalau kena saman, maksimum RM300 tau..Terbang duit raya. Tu baru kena saman, kalau accident bagaimana pula? Jangan le kita menjadi mangsa terbunuh dan meningkatkan statistik kemalangan maut pada ops sikap kali ni. Bak kata ayat popular, "Pandu Cermat, Jiwa Selamat", " Pandu Berhati-hati, Ingatlah Orang Tersayang".

Berikutnya, benda yang paling penting bila dah dekat raya nih. Zakat fitrah jangan di lupa ye. Tunaikan awal-awal. jangan pula dah nak solat hari raya baru nak bayar.memang saje je nak kena pelangkong tu. hahaha...

Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada seluruh rakyat Malaysia beragama Islam, tidak kira dimana anda berada. Salam seribu kemaafan sekiranya ada terkasar bahasa dalam saya merencana Blog ini. bukan nya apa, sebagai peringatan dan tatapan kita bersama. Jadi, sekali lagi saya ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf Zahir dan Batin. Makan kuih raya, ketupat, lemang tu beringat-ingatlah. Jangan sampai masuk hospital atau ke klinik kerana terlalu banyak makan. Hari Raya bukan hari untuk kita melantak suka-suka. Terkejut perut kita dilantaknya makan macam-macam. Akhir kata, terima lah serangkap pantun ini.

Lusa kita sambut Aidilfitri,
Bersama Makan Ketupat dan Rendang
Di Hari Raya Jagalah Diri,
Ingat-ingatlah Orang yang Tersayang.





0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...